Hoppa till innehållet

Facebook säkrar AR-skärmar till techglasögon – Apple ute ur leken

Facebook har ingått ett partnerskap med brittiska Plessey Semiconductors som tillverkar AR-skärmar – ett bolag som Apple ska ha tittat på att köpa.

Brittiska Plessey utvecklar AR-skärmar med mikro-LED-lampor. Foto: Press
Brittiska Plessey utvecklar AR-skärmar med mikro-LED-lampor. Foto: Press

(Di Digital/Silicon Valley) Just nu tampas de flesta bolag med coronakrisen. Men på Facebook har man resurser att höja blicken och satsa på en värld där smarta glasögon för förstärkt verklighet, AR, slår igenom. 

Facebook har kommit överens med AR-skärmtillverkaren Plessey Semiconductors om att köpa allt som det brittiska bolaget producerar. Det rapporterar The Information som också har två källor som säger att Apple skulle ha tittat närmare på Plessey, vilket är ett av få bolag som tillverkar skärmar för AR. 

Avtalet tyder på att Facebook ska använda skärmarna för att tillverka glasögon riktade mot konsumenter – som man kan titta igenom och som har AR-teknik för att förstärka verkligheten med digitala element runtomkring.

I januari varje år brukar Facebooks vd Mark Zuckerberg skriva ett inlägg om de utmaningar han har satt upp för sig själv under det kommande året. I år frångick han trenden och gav sig istället på att förutse hur världen och hans eget liv kommer att se ut 2030.

En av de saker han förutsåg var att VR- och AR-glasögon kommer att slå igenom under det kommande decenniet. Mark Zuckerberg talar i egen sak då jätten har investerat stora pengar i utvecklingen.

Han skriver bland annat att glasögonen kan hjälpa människor att vara närvarande varsomhelst, vilket till exempel skulle kunna överbrygga sociala skillnader som ökade huspriser och geografiska möjligheter.

Läs också: Mark Zuckerberg: ”Techglasögon slår igenom det här decenniet”

Den första rapporten om att Facebook jobbar på att ta fram ett par glasögon för förstärkt verklighet kom i oktober 2018. I september i fjol ska bolaget ha startat ett projekt som går under kodnamnet Orion, och målet är att lansera en produkt mellan 2023 och 2025. Man har också ingått ett partnerskap med glasögonbolaget Ray-Bans moderbolag Luxottica för designen av glasögonen.

Facebook säger i ett uttalande till The Information att man vill bygga ”ett utseende på glasögonen som får prylar att smälta bort så att vi kan vara mer närvarande med våra vänner, familjer och omgivningar”.

För att säkra den framtida tillgången på skärmar till glasögonen har Facebook kommit överens med Plessey om att licensera det brittiska bolagets teknik. Eventuellt kan Facebook ha försökt att köpa Plessey, men det skulle i så fall kunna leda till regulatoriska problem.

Techjätten jobbar också vidare med att utveckla Oculus AI:s VR-headset, ett bolag som techjätten förvärvade 2014. Andra som har släppt AR-headset är Microsoft och Magic Leap, men än så länge har inte försäljningen av produkterna till den breda massan tagit fart.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera