Hoppa till innehållet

Spotify och Apple brädas i Indien av lokala aktören Gaana

Inför sin lansering i Indien höll Spotify diskussioner om att köpa upp det lokala bolaget Gaana. Affären blev inte av – och nu visar det sig att Gaana brädar den internationella konkurrensen på jättemarknaden.

Spotifys vd Daniel Ek försökte ta sig in på den indiska marknaden i många år.
Spotifys vd Daniel Ek försökte ta sig in på den indiska marknaden i många år.

Indien har stor potential när det gäller digitala tjänster, men den mest populära musikstreamingtjänsten i landet är vare sig Spotify eller från Apple. I stället är det den lokala aktören Gaana som hittills varit mest framgångsrik, skriver Wall Street Journal.

Gaana har genom en aggressiv prissättning överträffat konkurrenterna och har nu 152 miljoner månatliga användare. Det är mer än hälften av Spotifys globala användarbas, dubbelt upp mot Apple Music och betydligt mer än både Youtube Music och Amazon Music.

De internationella jättarna har visserligen omfattande bibliotek med globala hits, men vad de framför allt saknar är regionala låtar från Indien.

”Du måste förstå konsumtionsvanorna i varje region och till och med i varje stad”, säger Gaanas vd Prashan Agarwal till WSJ. 

Det är just den lokala kunskapen som är Gaanas fördel mot konkurrenterna, menar han.

I dagsläget är bara runt hälften av Indiens befolkning uppkopplade mot internet, vilket innebär en enorm potential för teknikjättarna att fånga upp nya användare framöver.

Spotify och Youtube Music lanserades i Indien i början av 2019, medan Apple Music och Amazon Prime Music varit tillgängligt i landet i flera år. Än så länge har jättarna dock haft svårt att matcha Gaanas popularitet.

Enligt tidigare uppgifter till Di Digital höll Spotify samtal med både Gaana och konkurrenten Savn om ett uppköp före lanseringen i början av 2019. Men planen att förvärva en lokal aktör rann till slut ut i sanden.

Den kinesiska techjätten Tencent är delägare i Gaana, precis som i Spotify.

(Finwire/Di Digital)

Läs mer: Spotify nära att lansera i Indien 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera