Hoppa till innehållet

Apple, Google och Tesla stäms av barnarbetares familjer

Några av världens största it-bolag anklagas för delansvar i barnarbetares brutala villkor i Kongo-Kinshasa. Företagen stäms för att barn omkommit eller skadats när de jobbat med att vaska fram kobolt, en eftertraktad metall i it- och oljeindustrin.

Sundar Pichai, vd för Google och moderbolaget Alphabet
Sundar Pichai, vd för Google och moderbolaget AlphabetFoto: David Paul Morris, David Paul Morris

Apple, Alphabet, Google, Dell, Microsoft och Tesla stäms i USA:s huvudstad Washington av International Rights Advocates. Rättighetsorganisationen företräder anhöriga till 14 barn som skadats eller förolyckats i gruvorna.

Några koboltgruvor finns i princip inte, kobolt är mestadels en biprodukt i annan gruvdrift, men över hälften av världsproduktionen kommer från Kongo-Kinshasa. Det är en eftertraktad metall som används i legeringar och i oljeindustrin. Men det mest uppmärksammade användningsområdet är uppladdningsbara batterier – vilket innebär att metallen finns i miljarder av de utpekade företagens produkter världen över.

Några av familjerna bakom stämningen hävdar att deras barn arbetade illegalt i gruvor tillhörande det brittiska gruvbolaget Glencore, som säljer kobolt till Brysselbaserade Umicore. Det belgiska bolaget säljer sedan enligt stämningen metallen vidare till Apple, Google, Microsoft samt underleverantörer till Tesla och Dell.

Andra har barn som har arbetat i det kinesiskt ägda gruvbolaget Zhejiang Huayou Cobalt, som enligt stämningsansökan levererar till Apple, Dell och Microsoft.

Barnarbete är vanligt i det fattiga och konfliktdrabbade Kongo. Så har det varit i decennier, och det är alltså inte ett problem som skapats av mobiltelefoners och elbilars batterier. Men de utpekade företagen anklagas för att inte ha kontrollerat och reglerat sina leveranskedjor, utan i stället tjänat pengar på exploateringen.

Familjerna vill nu ha kompensation för bland annat tvångsarbete och känslomässigt lidande.

Glencore svarar enligt brittiska The Guardian att kobolten i Kongo-Kinshasa är en biprodukt till gruvbolagets kopparproduktion och att företaget inte köper eller bearbetar bruten kobolt.

De andra företagen kommenterade inte omedelbart stämningen. Men åtminstone Tesla har publicerat en rapport om konfliktmineraler , där man hävdar att man efter noggrann utredning har kommit fram till att det inte finns sådana från Kongo i företagets bilar och batterier.

Tesla köper sin kobolt bland annat från en kanadensisk gruvstad som heter just Cobalt (kobolt på engelska). Och vd Elon Musk har sagt att i de uppdaterade batterier som snart lanseras inte finns någon kobolt alls.

( TT / Di Digital )

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera