Visionen om ett par glasögon som blandar verklighet och digitala element – så kallad augmented reality – har frestat techbranschen i decennier. Google lanserade produkten Google Glass 2013, men hela satsningen gick i graven ifjol.
Hur länge Apple jobbat på sina glasögon är inte känt, men personer som Bloomberg pratat med, och som beskrivs ha ”insyn”, säger att det minst rör sig om 2015, då bolaget släppte sin senaste nya produktserie, Apple Watch.
Men idén om ett par glasögon du kan bära hela dagen och som blandar in digitala element skrotades tidigt på grund av tekniska begräsningar. Batterierna blir för små och tekniken att projicera bilder på glaset eller direkt i ögat för avancerad.
Istället är produkten som väntas presenteras på Apples stora utvecklarkonferens WWDC den 5 juni något som ”liknar skidglasögon”, enligt Bloomberg, inte olik en vr-mask.
Ryktena delar nu techbranschen, där hoppfulla aktörer tror att Apples intåg på marknaden kommer kickstarta utvecklingen av tekniken.
De negativa rösterna är dock många. Marknaden för augmented reality är obefintlig, menar somliga. Både Microsoft och startupbolaget Magic leap har misslyckats med att nå brett genomslag på kosumentmarknaden och istället riktat in sig på företagsmarknaden. Microsoft har dock inte släppt en ny version på flera år.
En tidigare marknadschef på Apple, Michael Gartenberg säger till Bloomberg att han antar att det är ett internt tryck på ”en ny produkt” som gör att Apple tar de nya glasögonen till marknaden, utan att det egentligen finns en efterfrågan.
”Det kan bli en av de största techflopparna någonsin”, säger han.