Hoppa till innehållet

Nya löftet: Begagnade mobiler med perfekta batterier

Det finska bolaget Swappie rullar ut en ny kategori begagnade Iphone-telefoner med 100 procent batterikapacitet och tolv månaders garanti.
I vissa fall byter bolaget ut telefonens gamla batteri mot ett nytt från en annan tillverkare än Apple. 

Swappies Sverigechef Eeva-Lotta El Hosri med sin nya premiumserie.
Swappies Sverigechef Eeva-Lotta El Hosri med sin nya premiumserie.Foto: Press.

Finska Swappie beskriver sig som ”Europas ledande onlineplats för köp och försäljning av renoverade smartphones”. Bolaget grundades 2016, har i dag 800 anställda och sålde redan under 2021 telefoner för mer än 2 miljarder kronor, eller 195 miljoner euro.

I fjol tog man in över 1 miljard kronor i en investeringsrunda som Di Digital repporterade om. Detta mitt under en brinnande debatt om svårigheterna med att som konsument reparera Apples telefoner.

”Swappie har en unik position då vi utför alla renoveringar i våra egna anläggningar i Europa, äger vår egen försörjningskedja och erbjuder förmåner som garantier och returer”, säger bolagets vd och medgrundare Sami Marttinen.

Nu höjer bolaget insatsen med lanseringen av en ny produktkategori som man kallar ”Premium Series” i hela EU. Bolaget hävdar att samtliga telefoner i premiumserien är ”tekniskt och estetiskt felfria”, med ”100 procent batterikapacitet” och säljs med en garanti på tolv månader.

Swappies Sverigechef Eeva-Lotta El Hosri förklarar att alla telefoner som säljs genomgår bolagets renoveringsprocess, bestående av 52 steg.

”I den ingår kontroll av batteriet, som kan ersättas vid behov. En del av de begagnade batterier vi får in har en prestanda på motsvarande 100 procent batterikapacitet. Men vi kan även ersätta begagnade batterier med nya från andra tillverkare än Apple”, säger hon. 

Tanken är att de nya telefonerna ska svara direkt på konsumenternas huvudsakliga oro: I en studie genomförd av Swappie och Kantar tillfrågades konsumenter om varför de väljer att köpa nya telefoner istället för begagnade. Ungefär en tredjedel (37 procent) angav batterihälsa som den främsta anledningen, följt av funktionaliteten hos en ny telefon (26 procent) och avsaknaden av slitage (25 procent).

En stor del av Swappies erbjudande bygger på att konsumenter ska vilja bidra till en mer hållbar konsumtion av elektronik. Bolaget hävdar bland annat att nya smartphones genererar över 100 miljoner ton koldioxid per år, där 85-95 procent av dessa utsläpp sker under tillverkningsprocessen.

Swappie samarbetar även med organisationer som Right to Repair Coalition i den politiska strid som just nu pågår kring konsumenters rätt att få sin elektronik reparerad. 

”Bryssel föreslog nyligen lagstiftning för att främja konsumenternas rätt att reparera, vilket är positivt. Men vi behöver gå längre och förbjuda alla metoder som begränsar reparation”, säger Jori Ahvonen, teknikchef på Swappie. 

Han menar att EU bör jobba för att främja reparation framför nytillverkning.

”Konsumenter bör kunna söka prisvärda och kvalitativa reparationer från vilken leverantör de vill, utan att funktionaliteten försämras på grund av att reparationen utfördes utanför originaltillverkarens nätverk”, säger han. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera