Hoppa till innehållet

Apple har släppt sin ”Klarnadödare”

Apple har lanserat sin betaltjänst där kunder tillåts dela upp köp i fyra kostnadsfria avbetalningar.
Klarna har tidigare spelat ned betydelsen av konkurrensen från techjätten – nu återstår att se om Sebastian Siemiatkowski haft rätt.

Foto: Matthias Schrader

Redan förra sommaren meddelade Apple sina planer på att bredda Apple Pay med en så kallad BNPL-tjänst – kort för ”buy now, pay later”, eller ”köp nu, betala senare”.

Nu är funktionen tillgänglig för vissa av bolagets amerikanska kunder där fler och fler väntas kopplas på inom de närmaste månaderna, skriver Apple i ett pressmeddelande.

Nyheten får på tisdagskvällen den noterade konkurrenten Affirm att tappa 10 procent på Nasdaq i New York.

En annan konkurrent på området är förstås Klarna, vars USA-lansering pågått i några år. Det framstår utifrån som ett uppenbart hot mot det svenska fintechbolagets utbredning – men vd Sebastian Siemiatkowski har spelat ned betydelsen och snarare välkomnat konkurrensen. 

”Jag skulle vara orolig om jag var en av de traditionella bankerna, som omfamnat Apple Pay (när Apple Pay bara innebar en digital telefonversion av bankernas egna kort, Di:s anm.) och nu plötsligt ser det här företaget framför mitt eget kreditkort, främja en räntefri kredit istället för mina 40 procent”, sa Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i en intervju med Bloomberg förra sommaren.

Apples tjänst, kort och gott kallad ”Apple Pay Later”, kan användas hos e-handlare som accepterar Apple Pay som betalmetod. Kunderna kan sedan välja att dela upp köpet i bolagets plånboksapp. Köp på mellan 50 dollar och 1.000 dollar kommer att kunna delas upp i fyra lika stora delar och betalas över sex veckor, ränte- och avgiftsfritt. Det är samma tidsupplägg som Klarna erbjuder i USA.

Så sent som i januari i år presenterade också storbankerna Wells Fargo, Bank of America, JP Morgans Chase, tillsammans med fyra andra banker, att de också planerar en BNPL-tjänst inom ramen för sitt Swishliknande samarbete Zelle.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera