Hoppa till innehållet

FTX diskuterade dyrt sponsorkontrakt med Taylor Swift

Den kraschade kryptoplattformen FTX var i färd med att teckna ett sponsorkontrakt med Taylor Swift.

FTX grundare Sam Bankman-Fried är enligt uppgifter ett fan av Taylor Swift.
FTX grundare Sam Bankman-Fried är enligt uppgifter ett fan av Taylor Swift.Foto: Ting Shen och Evan Agostini.

Kontraktet var värt över 100 miljoner dollar, men rann ut i sanden några månader innan plattformen kollapsade i november, rapporterar Financial Times. Att det inte blev något avtal berodde enligt anonyma källor till FT på interna åsiktsskiljaktigheter.

Medan FTX-grundaren Sam Bankman-Fried är ett fan av Taylor Swift ansåg andra att affären var alldeles för dyr. Diskussionerna ska ha pågått sedan augusti förra året, men brutit ihop under våren.

FTX har tidigare ingått avtal med bland annat supermodellen Gisele Bündchen och hennes exmake, NFL-stjärnan Tom Brady. Även basketspelarna Shaquille O’Neal och Steph Curry har marknadsfört kryptobolaget, som även sponsrade NBA-laget Miami Heats arena i Florida.

FTX tvingades den 11 november i år ansöka om konkursskydd efter att det uppdagats att det fanns ett hål på 8 miljarder dollar, drygt 80 miljarder kronor, i bolagets balansräkning. Många av bolagets miljontals kunder hade dagarna före rusat till plattformen för att ta ut sina pengar, men utan framgång.

Var pengarna har tagit vägen är fortfarande osäkert. Men enligt rapporter ska medlen ha slussats till grundaren Sam Bankman-Frieds investeringsbolag Alameda Research och använts för högriskinvesteringar. Något rakt svar på var miljarderna hamnat har han själv ännu inte gett, men däremot nekar han till anklagelser om att det varit ett bedrägeri.

Läs mer: Klarna-vd:n sågar krypto och bitcoin: ”Bedrägeri”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera