öppnas i ett nytt fönster
PRESSMEDDELANDEN 06 december 2022

Apple presenterar den största uppdateringen av prissättning på App Store som nu har 700 nya prisnivåer

Utvecklare får också större flexibilitet att hantera sin prissättning globalt
CUPERTINO, KALIFORNIEN Apple presenterade idag den mest omfattande uppdateringen av prissättningsfunktioner sedan App Store lanserades. Nu får utvecklare ytterligare 700 prisnivåer och prissättningsverktyg som gör det enklare att sätta priser för App Store i olika länder och regioner, hantera utländska valutakurser och mycket annat.
Sedan starten av App Store har det förstklassiga handels- och betalsystemet erbjudit utvecklare ett smidigt sätt att nå ut och sälja sina produkter och tjänster till kunder världen över. App Stores handels- och betalsystem erbjuder utvecklare en ständigt växande uppsättning av funktioner och verktyg så att de kan få sin verksamhet att växa – från smidig betalning och transparent fakturering för användare till robusta marknadsföringsverktyg, returhantering och tjänster som rör moms och bedrägerihantering.
Prissättning ligger till grund för de här funktionerna som gör det enklare för utvecklare att välja bland en mängd olika företagsmodeller, till exempel engångsköp och olika abonnemangstyper. De här förbättringarna för prissättning blir tillgängliga för appar som erbjuder automatisk förnyelse av abonnemang från och med idag. Under våren 2023 blir de tillgängliga för övriga appar och för köp i appar, vilket ger utvecklarna oöverträffad flexibilitet och kontroll över prissättningen av sina produkter i fler än 45 valutor i 175 App Store-butiker.
I det uppdaterade prissättningssystemet på App Store får alla utvecklare möjlighet att välja bland 900 prisnivåer, vilket är nästan tio gånger fler än vad de flesta apparna hade tillgång till tidigare. Detta innebär 600 nya prisnivåer att välja mellan, och ytterligare 100 högre prisnivåer som är tillgängliga på begäran. För att ge utvecklare runt om i världen ännu större flexibilitet erbjuder App Store fler prisnivåer som sträcker sig från 0,29 dollar upp till 10 000 dollar (på begäran). Priserna ökar stegvis med 0,10 dollar upp till 10 dollar, därefter stegvis med 0,50 dollar mellan 10 och 50 dollar och så vidare. Närmare information finns i bilagan.
I var och en av de 175 App Store-affärerna kan utvecklarna använda sig av ytterligare prissättningskonventioner, bland annat de som börjar med två likadana siffror (t ex 110 000 won) och prissätta produkter som slutar på ojämna summor som 0,99 dollar eller X,99 euro så att de istället rundar av beloppet (t ex X,00 eller X,90), vilket kan vara användbart när man hanterar paketpris eller årsbetalningar.
Från och med idag kan utvecklare av appar med abonnemang också hantera valutor och momssatser i olika App Store-butiker ännu smidigare genom att välja en lokal butik som utgör basen för att generera rätt priser till alla övriga 174 butiker och 44 valutor. Utvecklarna kan dock fortsätta att sätta priserna manuellt för varje butik om de hellre vill det. Funktionerna för prissättning i varje butik kommer att utökas till alla appar under våren 2023.
För utvecklare som distribuerar sina appar runt om i världen har App Stores globala utjämningsverktyg erbjudit dem ett enkelt och smidigt sätt att hantera priser på de internationella marknaderna. Förbättringarna utökar de här funktionerna ytterligare och gör det möjligt för utvecklare att hålla en jämn valuta i den lokala butiken även när utländsk valuta och momssatser förändras. Det innebär till exempel att en japansk spelutvecklare som har flest kunder i Japan kan ställa in sitt pris på den japanska App Store-butiken och låta priserna i övriga länder uppdateras när valutor eller momssatser förändras. Alla utvecklare kommer också att kunna bestämma tillgängligheten av köp i appar utifrån varje butik.
Apple uppdaterar med jämna mellanrum priser i vissa regioner utifrån förändrade momssatser och utländska valutakurser. Detta görs med hjälp av offentlig information om valutakurser från leverantörer av finansiella uppgifter så att priserna för köp i appar ligger på samma nivå i alla App Store-butiker. För närvarande kan utvecklare justera priserna när som helst när momssatser och utländska valutakurser förändras. Under nästa år kommer utvecklare som erbjuder betalappar eller köp i appar kunna ställa in ett lokalt pris som inte påverkas av automatiska prisjusteringar.
De här nya verktygen som börjar lanseras idag och fortsätter under 2023 kommer att skapa ännu större flexibilitet för utvecklare att prissätta sina produkter samtidigt som de är tillgängliga för hundratals miljoner Apple-användare världen över, som i sin tur hjälper utvecklare att fortsätta växa på App Store.  
Dela artikeln

Media

  • Texten i den här artikeln

  • Uppdaterad prissättning på App Store

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48