Hoppa till innehållet

Apple: "Missförstånd” bakom Musks utfall

Ett missförstånd låg bakom Twitters vd och ägare Elon Musks angrepp mot det amerikanska teknikkonglomeratet Apples app-operativsystem App Store, som han hävdade övervägt att kasta ut mikrobloggens app. Det framgår av ett Twitterinlägg.

Twitter-chefen Elon Musk och Apple-chefen Tim Cook.
Twitter-chefen Elon Musk och Apple-chefen Tim Cook.

Elon Musk skriver att han i ett samtal med Apples vd Tim Cook fått klart för sig att Apple aldrig övervägt att kasta ut Twitter från app-butiken och att det hela beskrevs handla om ett missförstånd.

Twitter-ägaren tackade samtidigt Tim Cook för att ha gett honom en rundtur i Apples högkvarter.

Det var på måndagen som Elon Musk anklagade Apple för att hota Twitter med att kasta ut appen, vilket hade omöjliggjort för användare att nå mikrobloggens app genom Iphone och Ipad. 

Inom ramen för utfallet rymdes också kritik mot att Apple tar ut avgifter på 15-30 procent för köp som görs i appar, något som också lett till att teknikgiganten kritiserats hårt för marknadsmissbruk av bland annat ljudstreamingplattformen Spotify och det Fortnite-ägande gamingbolaget Epic Games. I den nya vågen av kritik följde också kritik av Facebook-, Instagram- och Whatsapp-grundaren Metas vd och ordförande Mark Zuckerberg.

”Jag tycker absolut att Apple har gjort sig själva till det enda bolaget som försöker på helt egen hand kontrollera vilka appar som får finnas i deras enheter. Det är vare sig hållbart eller bra”, sade han vid ett event anordnat av New York Times på onsdagen.

Till grund för farhågan att Twitter skulle kastas ut från App Store vilade Apples riktlinjer som säger att sociala medie-appar avkrävs moderering för att blockera kränkande och stötande innehåll. Bland annat kastades Twitter-konkurrenten Parler, som har en stor andel högerextrema användare, ut från App Store med dessa regler som motivering.

Elon Musk har tagit över Twitter med löftet om att tillåta allt innehåll så länge det inte är negativt eller hatiskt samt åter välkomnat tidigare blockerade regelöverträdare, något som kommit att problematiseras. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera