öppnas i ett nytt fönster
UPDATE 29 november 2022

Apple Music lanserar ny Replay-upplevelse och presenterar topplistorna för 2022

Den uppdaterade Replay-funktionen i Apple Music.
Med Apple Musics uppdaterade Replay-funktion kan abonnenter ta reda på mer om hur de använder tjänsten genom att bland annat visa en personligt anpassad sammanfattning.
Från och med idag kan Apple Musics abonnenter använda den uppdaterade Replay-funktionen för att ta reda på vilka låtar, artister, album och genrer som de har lyssnat mest på. 2022 var ett spännande musikår då lyssnarna utforskade fler nya sound, språk och genrer än någonsin. Topplistorna i slutet av året visar dessutom hur mycket Apple Music-användarna har varit och med och bidragit till att göra 2022 till ett minnesvärt år, både på ett personligt plan och för användarna som grupp. 
”När vi lanserade Replay blev funktionen snabbt en favorit på Apple Music och nu ville vi utveckla den vidare för att ge användarna en mer unik och personlig upplevelse”, säger Oliver Schusser, Vice President of Apple Music and Beats på Apple. ”Musiken som vi lyssnar på under året blir som ett soundtrack och det är oerhört roligt att kunna gå tillbaka och återuppleva viktiga och minnesvärda ögonblick.”

Uppdaterade Apple Music Replay

Nytt för 2022 är att användarna i slutet av året kan ta reda på mer om vad de har lyssnat på och använda nya funktioner, däribland en personligt anpassad sammanfattning av årets höjdpunkter. Användarna kan bland annat se vilka låtar, album, artister och genrer som de har lyssnat mest på. Riktigt inbitna fans kan till och med ta reda på om de finns med bland de hundra användare som har lyssnat mest på en viss artist eller genre.
Apple Musics abonnenter kan fortsätta att använda Replay till och med den 31 december för att se om deras lyssningsmönster förändras inför 2023. När vi går in på det nya året kan de fortsätta att lyssna på Apple Music för att utforska och dela nya uppgifter för 2023 varje vecka.
All information på Replay är optimerad så att man kan dela den med familj och vänner i sociala medier och med olika meddelandetjänster.

Så funkar Apple Music Replay

Besök music.apple.com/se/replay och logga in med samma Apple-ID som du använder till Apple Music. Lyssna på dina favoritlåtar eller bläddra vidare på sidan för att ta reda på mer. Webbplatsen är tillgänglig i en begränsad version hela året eller så snart användaren blir behörig.1

Så visar man lyssningsstatistik

  1. Du måste lyssna en viss tid och på en viss mängd låtar för att kunna använda funktionen. Följ dina framsteg på en personlig förloppsindikator på Replay-sajten. Samma tröskelvärde används för spellistor och annan information.
  2. När du har uppnått det här tröskelvärdet kan du logga in på Replay på music.apple.com/se/replay
  3. Utforska statistik, lyssna på musik på webbplatsen och dela med andra.
Replay finns översatt till 39 språk för alla de 169 länder och regioner där Apple Music finns.

Apple Music Replay och integritet

Trots att det handlar om samlade data följer Replay Apples integritetsstandard. Apple varken delar eller säljer enskilda användares information och använder den aldrig i marknadsföringsmaterial. Användaren kan själv välja att dela sin statistik och information. Andra användare eller medarbetare på Apple Music har inte åtkomst till någon annan information än den som användaren själv väljer att visa.

Topplistor i blickfånget

Apple Music har också presenterat årets topplistor där man kan se vilka låtar och träningslåtar som användarna har lyssnat mest på under 2022, men även vilka låtar som resulterade i flest Shazam-sökningar och vilka låttexter användarna har läst. Den som tar en närmare titt på statistiken kommer att märka att det finns alltfler låtar på andra språk än engelska, fler nischade genrer och ett antal spännande artister som har fått sitt stora genombrott och tagit klivet ut i rampljuset.
The Kid LAROI och Justin Bieber knep förstaplatsen på listan över årets populäraste låtar 2022 med låten STAY. Låten kom under sommaren 2021 och låg inte mindre än 51 dagar på den globala Daily Top 100-listan och spelades mycket även under 2022. STAY ligger fortfarande kvar på den globala Daily Top 100-listan och har nått förstaplatsen i Daily Top 100-listan i 69 länder och regioner runtom i världen. 
Hiphop-genren gick fortsatt starkt på Top Songs-listan där 32 av årets hundra bästa låtar är just hiphop-låtar. Näst bäst var popgenren med 23 låtar följt av R&B/soul med elva låtar. Latino kom på fjärde plats med åtta låtar följt av J-Pop med sex låtar.
På listan Most Read Lyrics såg det helt annorlunda ut. På första plats hamnade låten We Don’t Talk About Bruno från soundtracket till Disney-filmen Encanto. På listan över låttexter är 29 av hundra låtar på något annat språk än engelska, vilket gör det här till en av de mest internationella listorna. 
Den brittiska dj:n Joel Corrys låt Head & Heart (feat. MNEK) leder listan Fitness Songs som rankar de låtar som spelas mest på Apple Fitness+ och Apple Musics träningsspellistor. Head & Heart tog sig in på Daily Top 100-listan i 53 länder och regioner runtom i världen och in på topp tolv i tjugo av dessa.
Den låt som leder Shazam-listan är Cold Heart (PNAU Remix) med Elton John och Dua Lipa och det här är första gången som Elton John toppar den globala Shazam-listan. Låten tog sig in på förstaplatsen på listor i 17 olika länder – vilket är ett rekord för båda sångarna och premiär på förstaplatsen i Storbritannien för dem båda. De följdes av Heat Waves med Glass Animals, As It Was med Harry Styles, Pepas med Farruko och Do It To It (feat. Cherish) med Acraze. 
Bad Bunny – som utsågs till årets artist 2022 av Apple Music – blev den första latinoartisten att kamma hem utmärkelsen för årets främsta album med Un Verano Sin Ti. Endast fyra månader efter att Un Verano Sin Ti släpptes blev albumet det största latinoalbumet genom tiderna mätt i lifetime streams.
Kolla in alla årets topplistor från Apple Music.
Dela artikeln

Media

  • Texten i den här artikeln

  • Bilder i den här artikeln

  1. Behörigheten baseras på tröskelvärden för lyssningstid och antal låtar. 

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48