öppnas i ett nytt fönster
PRESSMEDDELANDEN 28 november 2022

App Store Awards hyllar de bästa apparna och spelen 2022

Bild som visar App Store Award-priset 2022.
App Store Awards hyllar de bästa apparna och spelen i slutet av varje år.
CUPERTINO, KALIFORNIEN Apple presenterade idag App Store Award-vinnarna 2022 och lyfte fram 16 appar och spel som har inspirerat användare att engagera sig mer i världen, vidga sin fantasi och hålla kontakten med nära och kära. Årets vinnare representerar en blandad skara utvecklare från världens alla hörn vars appar och spel har valts ut av Apples globala team med App Store-redaktörer eftersom de har bjudit på suveräna upplevelser och gjort ett djupt kulturellt intryck.
"Årets vinnare av App Store Award har omarbetat våra upplevelser av appar med fräscha, genomtänkta och genuina perspektiv", säger Tim Cook, CEO på Apple. ”Bland utvecklarna finns självlärda solokreatörer och internationella team från hela världen som har en meningsfull inverkan och representerar hur appar och spel påverkar våra samhällen och liv.“
Årets vinnare representerar de otaliga möjligheter som finns på App Store och i Apples ekosystem av enheter. Den innovativa sociala appen BeReal ger användare en autentisk inblick i näras och käras liv, och träningsappen Gentler Streak hjälper användare att balansera träning och vila för att bibehålla en hälsosam livsstil. GoodNotes 5 tar digitala anteckningar till nästa nivå med förstklassigt stöd för Apple Pencil. MacFamilyTree 10 väcker upptäckarlustan för släktforskning genom vackra familjeträd och samarbete med nära och kära runtom i världen, medan skaparna bakom ViX lyfter fram berättelser på spanska.
Apex Legends Mobile tar det fartfyllda battle royale-spelet till iPhone. Moncages underbara pussel leker med perspektiv på ett fantastiskt sätt och det uppslukande, kortbaserade spelet Inscryption lockar spelarna med experimentell berättarteknik. El Hijo är en berättelse från vilda västern och ett smart utformat stealthspel som ser fantastiskt ut på en stor skärm med Apple TV. Apple Arcades unika livssimulering Wylde Flowers bjuder in spelarna till sin charmiga värld med olika figurer och magiska trollformler, och i League of Legends Esports Manager får spelaren styra de största e-sportligorna i världen.

App Store Award-vinnarna 2022

Apple CEO Tim Cook poses at Apple Park with the developers who won the 2022 App Store Awards.
The 2022 App Store Award winners celebrate with Tim Cook at Apple Park.
This year’s winners represent the abundant possibilities across the App Store and Apple’s ecosystem of devices. Innovative social app BeReal gives users an authentic look into the lives of their family and friends, and fitness tracker Gentler Streak helps users balance fitness and rest to maintain a healthy lifestyle. GoodNotes 5 takes digital note-taking to the next level with best-in-class Apple Pencil support. MacFamilyTree 10 sparks the exploration of genealogy through stunning visual family trees and collaboration with loved ones around the world, while the creators behind ViX elevate Spanish-language stories to the forefront of entertainment.
Apex Legends Mobile brings the fast-paced hit battle royale game to iPhone. Moncage’s memorable puzzles brilliantly play with perspective, and the immersive card battler Inscryption draws players in with experimental storytelling. El Hijo, a Wild West tale, is a smartly designed stealth game that looks exceptional on the big screen with Apple TV. Apple Arcade’s unique life sim Wylde Flowers invites players into its charming world of diverse characters and magical spells, and League of Legends Esports Manager allows players to manage the most influential esports leagues in the world.

2022 App Store Award Winners

Appar

Årets iPhone-app: BeReal från BeReal.
En stillbild från BeReal, årets iPhone-app.
Årets iPad-app: GoodNotes 5 från Time Base Technology Limited.
En stillbild från GoodNotes 5, årets iPad-app.
Årets Mac-app: MacFamilyTree 10 från Synium Software GmbH.
En stillbild från MacFamilyTree 10, årets Mac-app.
Årets Apple TV-app: ViX från TelevisaUnivision Interactive, Inc.
En stillbild från ViX, årets Apple TV-app.
Årets Apple Watch-app: Gentler Streak från Gentler Stories LLC.
En stillbild från Gentler Streak, årets Apple Watch-app.

Spel

Årets iPhone-spel: Apex Legends Mobile från Electronic Arts.
En stillbild från Apex Legends Mobile, årets iPhone-spel.
Årets iPad-spel: Moncage från X.D. Network Inc.
En stillbild från Moncage, årets iPad-spel.
Årets Mac-spel: Inscryption från Devolver.
En stillbild från Inscryption, årets Mac-spel.
Årets Apple TV-spel: El Hijo från HandyGames.
En stillbild från El Hijo, årets Apple TV-spel.
Årets Apple Arcade-spel: Wylde Flowers från Studio Drydock Pty Ltd.
En stillbild från Wylde Flowers, årets Apple Arcade-spel.
Årets spel i Kina: League of Legends Esports Manager från Tencent.
En stillbild från League of Legends Esports Manager, årets spel i Kina.

Vinnare i kategorin Cultural Impact

Förutom att lyfta fram de bästa apparna och spelen på Apples enheter har redaktörerna på App Store valt ut fem Cultural Impact-vinnare som har gjort ett bestående intryck på människors liv och påverkat kulturen. Årets vinnare uppmuntrar användare att engagera sig ännu mer i sina känslor, verkligen skapa kontakt med andra samt hylla kulturarv och tidigare generationer och samtidigt föreställa sig hur de kan bidra till en bättre värld.
How We Feel från How We Feel Project, Inc.
Genom att uppmana användare att komma i kontakt med sitt känslomässiga välmående genom enkla dagliga kontroller hjälper How We Feel användare att uttrycka svåra känslor och erbjuder strategier för hur man kan hantera sådana känslor i stunden.
En stillbild från How We Feel, en app som prisades i kategorin Cultural Impact.
Dot’s Home från Rise-Home Stories Project
Dot’s Home är en fängslande och tankeväckande tidsresa som belyser systematiska orättvisor på bostadsmarknaden och hur de påverkar etniska minoritetsgrupper.
En stillbild från Dot's House, ett spel som prisades i kategorin Cultural Impact.
Locket Widget från Locket Labs, Inc.
Med Locket Widget kan användare skicka live-bilder direkt till familjemedlemmars och vänners hemskärmar. Appen främjar kontakt mellan nära och kära, fri från den press som finns på traditionella sociala medier.
En stillbild från Locket Widget, en app som prisades i kategorin Cultural Impact.
Waterllama från Vitalii Mogylevets
Med sin färgglada design och vänliga vägledning gör Waterllama det roligt att uppnå mål för vätskeintag med hjälp av kreativa utmaningar, påminnelser och gulliga figurer som håller användaren på rätt spår.
En stillbild från Waterllama, en app som prisades i kategorin Cultural Impact.
Inua – A Story in Ice and Time från ARTE Experience
Inua – A Story in Ice and Time bjuder på ett fängslande och mystiskt äventyr där användaren får utforska historiska händelser som väver in inslag från inuiternas traditioner, folksägner och hisnande berättelser.
En stillbild från Inua – A Story in Ice and Time, en app som prisades i kategorin Cultural Impact.
I över tio år har Apple lyft fram de bästa apparna och spelen i slutet av varje år. För att hylla de vinnande utvecklarteamens viktiga insatser tilldelas varje vinnare ett fysiskt pris inspirerat av den klassiska blå App Store-symbolen. Priset är resultatet av ett omsorgsfullt hantverk och har App Store-loggan infälld i 100 procent återvunnen aluminium, samma som används till att tillverka Apples produkter, och vinnarens namn i gravyr på andra sidan.
App Store lanserades 2008 och är världens säkraste och livligaste marknadsplats för appar. Den omfattar för närvarande 1,8 miljoner appar och har varje vecka en halv miljard besökare från 175 länder. Den hjälper utvecklare, drömmare och vetgiriga i alla åldrar och från alla bakgrunder att hitta verktyg och information som de behöver för att skapa en ljusare framtid och en bättre värld. 
Utöver App Store-redaktörernas val finns topplistor över årets populäraste appar, spel och Apple Arcade-spel.
Dela artikeln

Media

  • Texten i den här artikeln

  • Bilder i den här artikeln

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48