Hoppa till innehållet

Musk hotar med strid mot Apple

Twitters ägare Elon Musk gör sig redo för strid mot Apple.

Enligt Musk har Apple hotat att plocka bort Twitter från sin digitala butik.

Elon Musk.
Elon Musk.

Elon Musk antyder i en serie Twitterinlägg att han tänker ge sig på Apple. Han skriver bland annat att den amerikanska teknikjätten till största delen stoppat sin annonsering på Twitter.

Apple uppges ha varit den största annonsören på Twitter under årets första kvartal, enligt The Washington Post.

”Hatar de yttrandefrihet i USA”, frågar sig den kontroversielle entreprenören.

Musk sällar sig också till de som kritiserat att Apple tar 30 procent i avgift av apputvecklare som tjänar mer än en miljon dollar om året genom Apples digitala butik App Store, vilket bland annat ”Fortnite”-skaparna Epic är i juridisk konflikt med Apple om.

”Apple har också hotat att hålla Twitter borta från App Store, men säger inte varför”, skriver Musk, som också delar en omskriven reklamfilm som Epic släppte i samband med att den striden med Apple inleddes 2020.

Twitters tidigare säkerhetschef Yoel Roth skrev nyligen i en text i The New York Times att Twitter är beroende av Google och Apple, eftersom bolagen till stor del avgör om Twitters app ska finnas tillgänglig på Android- respektive Iphonemobiler via sina digitala butiker.

Både Apple och Google kräver att sociala medier ska ha effektiva system för att moderera skadligt innehåll. Sedan Musk tog över Twitter, sparkade halva personalstyrkan och bland annat återaktiverade Donald Trumps konto, har kritiker varnat för att det finns risk att mer skadligt innehåll publiceras på Twitter.

Skulle Apple och Google stoppa Twitterappen skulle det vara en ”katastrof” för Twitter, och göra det ”svårare för miljarder potentiella användare att nå Twitters tjänster”, skrev Roth.

Sarah Roberts, forskare vid University of California, säger till AFP att Musk inte verkar ha förstått att själva Twitter också är ett varumärke, som kan ha betydelse när annonsörer väljer var de vill synas.

”Det handlar inte ens om att de oroar sig för innehållet. Twitters varumärke är nedsmutsat, ett non grata-varumärke som företag inte vill sammankopplas med”, säger hon.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera