Apple

Ändringar i App Store sätter krav på att Facebook betalar Apple

Meta är inte nöjda

Meta och Apples relation blev just ännu mer infekterat efter att riktlinjerna i App Store ändrats ordagrant till att Apple ska ha en bit av kakan på marknadsförda inlägg.

Apple har uppdaterat riktlinjerna i App Store och det står nu att Apple ska ha 30 procent på köp som hjälper användare att marknadsföra inlägg på sociala plattformars appar. Exempelvis Facebook och Instagram erbjuder det här mot en kostnad som sedan gör att inlägget når fler användare på plattformen. Både Facebook och Instagram använder betalningar utanför App Stores väggar vilket gör att Meta än så länge undkommer reglerna.

Men det är ett nytt steg för Apple att så öppet visa att de tar ut avgifter på köp för marknadsföring på sociala plattformar. Plattformar som Twitter och TikTok tar också betalt för att boosta inlägg på det här sättet men använder betalning genom App Store. Apple ska tidigare ha krävt att Facebook gör dessa betalningar genom App Store, vilket Meta vägrade. När Apple nu har ändrat till de nya riktlinjerna så är sannolikheten stor att att det kan komma nya krav från Apple. I ett meddelande sade Metas talesman Tom Channick det här:

Apple fortsätter att ändra deras riktlinjer för att få deras egna verksamhet att växa samtidigt som de konkurrerar ut andra aktörer i den digitala ekonomin. Apple har tidigare hävdat att de inte tar ut någon avgift på utvecklares inkomst från marknadsföring, men har helt plötsligt ändrat sig. Vi (Meta) fortsätter engagera oss i att erbjuda mindre verksamheter enkla sätt att marknadsföra sig och att växa på våra appar.

Apple har senare bekräftat att sådan här marknadsföring är en del av digitala tjänster och varor som Apple tar ut en avgift på. Men svarade inte på frågan om varför de nu ändrat riktlinjer med att lägga till den här typen av marknadsföring eller varför de inte krävt att Meta betalar ännu.

Via: The Verge

Läs mer

Populärt i bubblan idag

Inga inlägg!