Hoppa till innehållet

Meta stäms för att spåra Iphone-användare

Meta spårar användares beteende på Facebook och Instagram. Det menar flera Facebook-användare som nu lämnat in en grupptalan till amerikansk domstol. 

Foto: Lise Åserud

Meta Platforms, som står bakom flera sociala nätverkstjänster, står inför en ny föreslagen grupptalan som anklagar bolaget för att spåra och samla in personuppgifter från Iphone-användare, trots funktioner och policyer från Apple som är avsedda att stoppa samma typ av spårning. Det skriver Bloomberg Law.

I augusti avslöjades det att Meta, genom Facebook och Instagram, kan spåra alla en användares knapptryckningar, tangentbordsinmatningar och mer när man använder webbläsaren i appen. När en användare klickar på en länk på Instagram, till exempel, kan Meta övervaka deras interaktioner, textval och till och med textinmatning, såsom lösenord och privata kreditkortsuppgifter på den webbplatsen.

Denna praxis att spåra användare är ett direkt brott mot Apples policy för App Tracking Transparency (ATT), som kräver att appar ber om användarens samtycke innan de spåras över appar och webbplatser som ägs av andra företag.

Sedan introduktionen i juni 2021 har Meta varit en högljudd motståndare till Apples ATT-policy och hävdat att den skulle skada småföretag som förlitar sig på personliga annonser.

I onsdags lämnades en stämningsansökan in till San Franciscos federala domstol. Den föreslagna grupptalan anklagar alltså Meta för att bryta mot Apples ATT-ramverk samt statliga och federala lagar genom att samla in användardata utan användarens samtycke.

En talesperson för Meta säker att anklagelserna saknar grund. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera