öppnas i ett nytt fönster
Photography for All-deltagarna Alaula Sprecher, Glen-David Hardy-Covington och John Johnson använder iPad för att fånga sin omvärld.
The Chicago Lighthouses program Photography for All, som nu är inne på fjärde året, använder Apple-teknik till att lära ut fotografi till tonåringar som är blinda eller har en synnedsättning. Deltagare använder iPad och iPhone för att redigera bilder som de tagit medan de utforskade staden.
Adetokunbo ”Toks” Opeifa gillar att utforska Chicago. Hon rör sig fritt i staden utan att behöva följa en planerad rutt, låter sig uppslukas av stadsmiljön och tar bilder av omgivningarna med sin iPhone. ”Chicago är uppbyggt som ett rutnät”, förklarar hon. ”Även om du hamnar fel är du egentligen inte vilse. Det är bara att gå i motsatt riktning så hamnar du så småningom rätt.” 
I första klass fick Opeifa, som nu är 18 år, diagnosen tappdystrofi. Det en sjukdom som påverkar näthinnan och orsakar en progressiv synnedsättning och ljuskänslighet. I år deltar hon i programmet Photography for All, för ungdomar som är blinda eller har en synnedsättning, som lanserats av Chicago Lighthouse I samarbete med DFSS (Chicagos Department of Family and Support Services) och Apple. Under det sex veckor långa programmet har deltagarna lärt sig fototeknik, kodning och färdigheter som kan utgöra grunden för en karriär, men viktigast av allt är att de har fått verktyg som hjälper dem att självständigt och med självförtroende navigera i omvärlden.
Photography for All är en del av stadens initiativ One Summer Chicago. Målet är att skapa sysselsättning för ungdomar mellan 14 och 24 år med praktikplatser och arbetstillfällen vid myndighetsinstitutioner, samhällsorganisationer och företag runt om i staden. Apple har stöttat One Summer Chicago-programmet sedan 2017 via företagets Community Education Initiative, som bidrar till att skapa möjligheter för ungdomar att utveckla nya kunskaper med kursplanerna Alla kan skapa och Alla kan koda. I sommar har fler än 200 elever fått prova på fotografi, video, speldesign, kodning, apputveckling, AR och mycket annat genom program som stöttas av Apple.
The Chicago Lighthouse gav varje deltagare i Photography for All en iPad Air, Apple Pencil och Magic Keyboard som stöd för deras kreativitet. iPad-uppsättningen gav dem en rymlig skärm med verktyg för att fotografera, redigera och dela sina verk. Många deltagare, däribland Opeifa, använde sin egen iPhone till att ta bilder i farten och växlade smidigt mellan olika enheter beroende på situation och behov.
Apple-experter lärde eleverna hur de använder kameran och de bildinställningar de behövde såväl som de inbyggda hjälpmedelsfunktionerna i enheterna, till exempel Apples inbyggda skärmläsare VoiceOver och zoomning som förstorar olika skärmelement. För de som använder VoiceOver på iPhone och iPad använder bildbeskrivningar i appen Kamera maskininlärning på enheten för att hjälpa till med placeringen av motiv och beskriva föremål, miljön och personer i synfältet.
Under ett besök på Adler Planetarium och omgivande Northerly Island Park under den sista fotograferingsdagen trycker Opeifa snabbt två gånger på iPhone-skärmen med tre fingrar i appen Kamera för att zooma in på motivet. ”Innan jag upptäckte zoomen höll jag helt enkelt telefonen alldeles intill ansiktet", säger hon. ”På det här sättet kan jag faktiskt se bättre.”
Opeifa har använt Apple-teknik sedan hon gick på förskolan, då hennes föräldrar köpte den första generationens iPad för att hjälpa henne att läsa skolarbetet digitalt. Hon skrattar åt minnet av att springa runt i släktens hem i Nigeria några år senare med en iPad mini, lycklig över att kunna lägga till ytterligare en Apple-enhet i samlingen. Efter att ha använt Apple-teknik under en så stor del av sitt liv känns det naturligt att använda en iPhone för att se världen lite bättre, och hon håller också på att lära sig att redigera bilder på iPad. Oavsett om hon navigerar från en del av staden till en annan, eller tar bilder av blommor, stadens siluett och någon annan ögonblicksbild av stadslivet som väcker hennes nyfikenhet, älskar Opeifa visuellt berättande.
Adetokunbo Opeifa håller upp sin iPhone för att ta en bild i en park.
Adetokunbo Opeifa tar bilder medan hon utforskar Northerly Island Park under den sista fotograferingsdagen.
”Jag gillar när bilderna har något att berätta”, säger Opeifa. ”Det här programmet är en bra utgångspunkt för att lära sig att skriva riktiga manus eftersom jag lär mig att gestalta visuellt.”
Opeifa föredrar film och tv som visuella medium för att gestalta sina berättelser och hon ser bildredigering som ett sätt att stärka sitt manusförfattande. ”Att skriva manus och redigera bilder är på sätt och vis samma sak – särskilt när man arbetar med andra som är blinda. Du måste vara väldigt beskrivande”, förklarar hon. 
”Som svart kvinna som dessutom har nedsatt syn får jag får aldrig se mig själv representerad på tv ”, tillägger Opeifa som flyttar till Kalifornien senare den här månaden för att studera manusförfattande vid Chapman University. ”Tv är ett sätt för människor att se sig själva ur olika perspektiv och med olika identiteter.”
Opeifa är bara en av flera Photography for All-deltagare med stora, ambitiösa idéer inför framtiden. Lance Gladney, som satsar på en konstnärlig karriär, hoppas att få producera en egen animeserie. Gladney gick med i programmet för att experimentera med nya former av visuell konst. John Johnson, som deltar i programmet för andra året, är intresserad av elektroteknik eller speldesign. Och Alaula ”Aihua” Sprecher funderar på universitet där hon kan studera datavetenskap, fysik och astronomi.
Shelle Hamer är Director of youth transition vid The Chicago Lighthouse och Lisa Davis är den före detta chefen för One Summer Chicago och den som föreslog Photography for All för The Lighthouse. De är entusiastiska över att se hur deltagarna växer och utvecklas. 
”Själförtroende och självkänsla är svåra saker att lära ut – eller det trodde jag i alla fall”, säger Davis som också var chef för ungdomssysselsättning vid DFSS innan hon gick i pension. ”Men det här programmet har hjälpt dem att bli öppnare och lyft fram deras självförtroende. Det tar bort idén om att de inte kan göra det här.”
Hamer, som själv är konstnär, har under en fyra decennier lång karriär försett personer med funktionsnedsättningar med verktyg och utbildningar som hjälper dem att leva självständigare. När hon tillsammans med Davis lanserade Photography for All för fyra år sedan var hon nyfiken på hur människor ser på olika sätt och uttrycker sig kreativt – och hon såg en möjlighet att använda Apple-teknik och Alla kan skapa för att stötta det arbetet.
”Fotografi är ett värdefullt verktyg för personer med synnedsättningar, både konstnärligt och funktionellt”, säger Harmer. Alla ungdomarna upplever att de har fått en större känsla av att de kan åka vart som helst och besöka nya platser. Utbildningen de har fått om hjälpmedelsfunktionerna på iPhone och iPad har gett dem självförtroende att navigera i staden och känna att de kan resa till nya platser på egen hand.” 
Och det är ju det som är det övergripande målet för programmet: att stötta ungdomar i deras strävan att bli självständiga och ge dem självförtroende att ta framtiden i sina egna händer. ”Det har öppnat upp hela världen för dem”, säger Hamer.
Dela artikeln

Media

  • Texten i den här artikeln

  • Bilder i den här artikeln

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48