Hoppa till innehållet

Efter bråket i Kungsan: ”Fanns besvikelse från Apple”

Apple har efter flera års försök lyckats sälja den omdebatterade tomten i Kungsträdgården i Stockholm. Stadsbyggnadsborgarråd Joakim Larsson (M) medger att den fanns viss besvikelse från Apples sida, men hoppas att teknikjätten kan hitta en ny adress för en flaggskeppsbutik i huvudstaden.

Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) var med och satte spiken i kistan för projektet (till höger i bild).
Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) var med och satte spiken i kistan för projektet (till höger i bild).

Under tisdagen avslöjade Di att Apple sålt tomträtten på Hamngatan vid Kungsträdgårdens ena kortsida. Köpare är fastighetsinvesteraren Jakob Johanssons Maelir, som även äger bland annat Södra Teatern.

Apple köpte tomträtten till fastigheten från Stockholms handelskammare 2015 för 129 miljoner kronor, och ville bygga ut så att 325 kvadratmeter parkyta försvann. 2018 satte den då nytillträdda blågröna majoritet stopp för planerna, efter kraftiga protester från såväl medborgare som andra instanser.

”Vi i Stockholms stad är naturligtvis helt öppna för en flaggskeppsbutik.”

Det nuvarande styret och det tidigare styret har kritiserat varandra kring hur affären och diskussionerna med Apple skötts. 

Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) var med och satte spiken i kistan för projektet. Han känner inte närmare till den nya ägaren, men hoppas på nystart för platsen.

”Det är en viktig del av Stockholm och en plats som många har en relation till. Den byggnation som finns där nu har aldrig varit menad att stå där för alltid. Den börjar se rätt skräpig ut, just för att det är en tillfällig åtgärd.”

Enligt nuvarande detaljplan ska det vara en kommersiell verksamhet, och tomträttsavtalet preciserar det till någon form av servering. I fastigheten huserar i dag restaurangkedjan TGI Fridays, som fungerat som hyresgäst till Apple på ett löpande kontrakt.

”Det är det som gäller tills man vill göra någonting annat. Då får man förhandla om tomrätten eller diskutera med stadsbyggnadskontoret”, förklarar Joakim Larsson.

Sverige har i dagsläget tre officiella Apple-butiker. Den första etablerades i Täby Centrum utanför Stockholm, senare har Helsingborg och Malmö tillkommit. 

”Vi i Stockholms stad är naturligtvis helt öppna för en flaggskeppsbutik, men just den här placeringen var inte bra. Då hade man behövt anstränga sig lite både från stadens och Apples sida och hitta en annan placering. Nu var den här placeringen den enda som Apple av olika skäl var intresserade av.”

Han anser att relationen mellan Apple och staden är god. 

”Apple hade stora förväntningar på staden och hade blivit lovade placeringen av den tidigare majoriteten. Så visst fanns en besvikelse, men de skötte det väldigt professionellt.”

Jan Valeskog (S) är oppositionsborgarråd och tidigare stadsbyggnadsråd. Hans parti var styrande i staden när Apple köpte tomträtten 2015.

”Vi trodde aldrig på Apples upplägg. De ville ha en liknande byggnad som på andra ställen runtom i världen och hade vad jag förstod en hel del press från USA.”

Jan Valeskog har ingen åsikt om köparen Maelir.

”Jag hoppas att den nya ägaren tar hänsyn till den här viktiga platsen. Den ska vara publik. Men de vet säkert förutsättningarna, med tanke på de turer som varit innan.”

Hör mer om turerna kring Apple i Kungsträdgården i senaste avsnittet av Digitalpodden:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera