Hoppa till innehållet

Apple ger upp ambitionen att bli ”kungen av Kungsan”

Apple ger upp planerna om en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården och säljer lokalen som i dag hyrs av TGI Fridays. 

Samtidigt backar speljätten Embracer på börsen sedan ett färdigt spel fått ljumma recensioner – och ett till under utveckling flyttats från en studio till en annan.

Di Digitals Jonas Leijonhufvud och Johannes Karlsson.

PODD

Di Digitals Jonas Leijonhufvud och Johannes Karlsson.

Digitalpoddens Jonas Leijonhufvud och Johannes Karlsson reder ut turerna och analyserar läget för Lars Wingefors speljätte. 

De diskuterar även nätapoteket Meds beslut att direktnotera bolaget den 1 september.

Sedan avhandlas varför startupbolaget Jetson köpt ett privat flygfält i Toscana. Vi diskuterar de många djärva satsningar som pågår hos Sveriges eldrivna fordonsbolag just nu.

Lyssna på dagens avsnitt här:

Digitalpodden är Sveriges största podd om digitalisering, startups och investeringar och du hittar den även på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera