Sök

Spotify springer om Apple – är nu största poddplattformen i Sverige

SpotifyMediavision

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Spotify är nu Sveriges största poddplattform. Det visar siffror från undersökningsföretaget Mediavision.

Den senaste tiden har musikstreamingjätten Spotify satsat hårt på podcasts.  

Det märktes inte minst i början av året i samband med uppköpen av distributionsbolaget Anchor och podd-produktionsbolaget Gimlet Media.

I augusti lanserade streamingjätten en ny satsning i form av plattformen Spotify for Podcasters. Som namnet antyder handlar det om ett verktyg som ska hjälpa kreatörer, poddare, att nå ut och ta del av värdefull data. Bolaget har även lanserat egna poddar inom exempelvis true-crime-genren (för mer om det här – lyssna på Breakits senaste podcast här).

Större än Apples podcaster

Och satsningarna har gett snabba resultat. Apples podcastapp har länge haft en särställning bland de svenska podcastlyssnare, bland annat för att den är förinstallerad i hårdvara från Apple. Men nu är Spotify för första gången större än Apple i Sverige.

Över 40 procent av det dagliga podcastlyssnandet sker genom Spotify. Den tredje största aktören, också svensk, är Acast.

Poddlyssnandet har också gått upp generellt sett. Under tredje kvartalet 2019 lyssnade nära 20 procent av 15–74-åringarna på podcasts en genomsnittlig dag, vilket är en kraftig ökning jämfört med samma period året innan. 

Spotify störst i flera länder

Spotifys satsningar har inte bara gått hem i Sverige. Det amerikanska podcastmätföretaget Voxnest rapporterade förra veckan att Spotify nu har passerat Apple Podcasts som största lyssnarplattform också i Tyskland, Frankrike och Norge.

”Spotifys position som största plattform för podcastlyssnande i Sverige är intressant på flera sätt. Det speglar Spotifys särställning som ljudplattform i Sverige, där mer än hälften av alla 15–74-åringar har ett Spotify-konto. Men det är också ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan, inte minst från Google. Iphone och apparna som finns förinstallerade där är inte längre guldstandard i Sverige. Det märks i både ljud- och videokonsumtionen”, säger Mediavisions vd Marie Nilsson i ett pressmeddelande.

Läs mer