Hoppa till innehållet

Paypal gör sitt största förvärv hittills

Betalbolaget Paypal köper Honey, som levererar rabatter och belöningar till nätshoppare. Förvärvet är ett drag för att mota pressen från andra techjättar som Apple och Facebook.

Paypals vd Dan Schulman.
Paypals vd Dan Schulman.Foto: Jonas Eng

Affären med Honey, som skulle bli den största hittills i Paypals historia, värderas till 4 miljarder dollar eller motsvarande nästan 39 miljarder kronor, enligt Financial Times. Det är att jämföra med köpet av svenskgrundade Izettle för 19 miljarder förra året.

Målet med förvärvet är att knyta till sig kunderna alltmer när även andra techjättar siktar in sig på betalmarknaden. Honeys verktyg används till att följa prisutveckling på produkter och automatiskt skapa rabatter och kuponger när kunderna är på väg att göra ett köp.

Enligt Financial Times ska Paypal integrera tjänsten hos bolagets nära 300 miljoner användare från Honeys nuvarande 17 miljoner användare. Samtidigt ska Paypals 24 miljoner kunder inom e-handel få tillgång till Honeys bakomliggande tjänster. 

Enligt Paypals vd Dan Schulman växte Honeys omsättning med över 100 procent förra året till 100 miljoner dollar samtidigt som bolaget visade vinst. 

Honey grundades 2012 och är mest känt för att man tagit fram verktyg som användare kan nyttja för att hitta besparingar över nätet. Bolaget har cirka 17 miljoner aktiva kunder i månaden. De ska ha sparat 1 miljard dollar bara det senaste året genom att använda plattformen. 

Paypal menar att köpet kommer att göra att bolaget enklare kan hjälpa sina handlare att skapa nya kunder.

”Honey är bland de mest transformativa förvärven i Paypals historia”, uppger vd Dan Schulman i en kommentar.

Enligt investeringsdatabasen Crunchbase har Honey hittills tagit in kapital på 31,8 miljoner dollar. 

Enligt Techcrunch väntas affären gå igenom under första kvartalet 2020 efter godkännande av relevanta myndigheter. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera