2013 grundades Quizrr med syfte att sprida kunskap om mänskliga rättigheter och arbetsrätt på företag. Sedan dess har företagets tillväxt ökat starkt och plattformen finns i dag tillgänglig i totalt 12 länder runt om i Asien, Mellanöstern och Afrika.
”Vi jobbar med den mänskliga dimensionen av hållbarhet och vill använda affären som dagens globala marknad innebär för att driva på långsiktiga förbättringar kring mänskliga rättigheter”, säger företagets vd Erika Wennerström.
Quizrr använder digital träning för att utbilda företagens anställda i frågor såsom arbetsplatssäkerhet och social dialog. Utbildningsplattformen fungerar som en lättanvänd spelplattform med korta engagerande filmer och quiz i korta moduler.
Rundan stängdes inom befintliga delägare på 25 miljoner där Artax Invest ökar sitt innehav. Planen är att accelerera bolagets globala expansion med multinationella samarbetspartners som bland annat Disney SCIP (Supply Chain Investment Program), HP och Apple.
”Vi är en doldis i ett område som kommer starkt nu i takt med att gig-ekonomin och segment som service och hospitality inser sina behov av skalbara, effektiva verktyg där data står i fokus för bättre beslutsfattande”, säger Erika Wennerström.
Kapitaltillskottet kommer också användas till att expandera Quizrr’s plattform till andra delar av värdekedjan såsom logistik- och servicesektorn runt om i världen, där både USA och Europa står på tur.
”Nu handlar det om att investera i plattformen och våra program för att tillgodose kundernas behov. Inte bara i tillverkning utan också servicesektorn. Vår plattform finns ute i leverantörsled där människor inte ens använt smartphones för där behövs ett annat tech-djup”, säger Erika.
Utöver det nya kapitalet har Nordea, genom sin specialistenhet Nordea Startup & Growth, gått in som strategisk bankpartner för Quizrr.
”Det är tydligt att bolag börjat fokusera mer på sociala frågor eftersom dessa har fått så stor påverkan på börsen”, säger bolagets medgrundare Sofie Nordström.
Erika Wennström tror att den digitala vågen som sköljt över industrier i samband med pandemin är en förklaring till företagets uppgång. 2021 landade företagets omsättning på 15 miljoner kronor, en ökning med 62 procent från året innan. För 2022 förutspår Quizrr en tillväxttakt mellan 80 och 100 procent.
Sofie Nordström menar att det som befäster bolagets försprång är att de varit datadrivna ända sedan starten.
”Det ställs helt nya krav på bolag nu jämfört med förr. Nu måste man i enlighet med skärpta krav och en helt annan lagstiftning rapportera om hur man förhåller sig till mänskliga rättigheter. Vi var väldigt tidiga med att samla data om detta”, säger hon.