öppnas i ett nytt fönster
PRESSMEDDELANDEN 05 maj 2022

Apple, Google och Microsoft lovar att erbjuda utökat stöd för FIDO-standarder i syfte att påskynda möjligheten till lösenordsfri inloggning.

Snabbare, enklare och säkrare inloggning kommer att erbjudas konsumenter på alla ledande enheter och plattformar
Mountain View, Kalifornien I en gemensam satsning för att göra webben säkrare och mer användbar för alla, presenterade Apple, Google och Microsoft idag planer på utökat stöd för en gemensam, lösenordsfri inloggningsstandard skapad av FIDO Alliance och World Wide Web Consortium. Den nya funktionen innebär att webbplatser och appar kan erbjuda konsumenter likartad, säker, smidig och lösenordsfri inloggning på alla enheter och plattformar.
Autentisering med endast lösenord är ett av de största säkerhetsproblemen på webben, och att hantera många olika lösenord är besvärligt för konsumenterna, vilket ofta leder till att man använder samma lösenord till flera olika tjänster. Det kan i sin tur leda till kostsamma kontoövertaganden, dataintrång och till och med stulna identiteter. Det finns visserligen lösenordshanterare och äldre sorters tvåfaktorsautentisering som erbjuder successiv förbättring, men det har även pågått ett samarbete i branschen för att skapa en inloggningsteknik som är både smidigare och säkrare.
De utökade, standardbaserade funktionerna innebär att webbplatser och appar har möjlighet att erbjuda ett komplett lösenordsfritt alternativ. Användare loggar in på samma sätt som de gör flera gånger om dagen för att låsa upp sina enheter, till exempel med en enkel verifiering av fingeravtryck eller ansikte eller med en pin-kod. Det nya tillvägagångssättet skyddar mot nätfiske, och inloggningen kommer att bli väsentligt mycket säkrare i jämförelse med lösenord och äldre multifaktorteknik, till exempel engångskoder som skickas med sms. 

Utökat stöd för lösenordsfria standarder

Hundratals teknikföretag och serviceleverantörer i hela världen har arbetat inom FIDO Alliance och W3C för att skapa de lösenordsfria inloggningsstandarder som redan stöds av miljarder enheter och alla moderna webbläsare. Apple, Google och Microsoft har gått i bräschen för utvecklingen av denna utökade uppsättning funktioner och bygger nu in stöd i sina respektive plattformar.
De här företagens plattformar har redan stöd för FIDO Alliance-standarder för lösenordsfri inloggning på miljarder branschledande enheter, men tidigare implementeringar kräver att användarna loggar in på varje webbplats eller app med varje enhet innan de kan använda lösenordsfria funktioner. I och med dagens tillkännagivande utökas dessa plattformsimplementeringar till att ge användarna två nya funktioner för smidigare och säkrare inloggning utan lösenord: 
  1. Användarna får automatiskt tillgång till sina FIDO-inloggningsuppgifter (även kallat lösennyckel) på många av sina enheter, till och med nya, utan att behöva registrera sig igen på varje konto.
  2. Användarna kan använda FIDO-autentisering på sina mobila enheter för att logga in på en app eller webbplats på en enhet i närheten, oavsett operativsystem eller webbläsare.
Det breda stödet för detta standardbaserade tillvägagångssätt leder till en bättre användarupplevelse och gör det möjligt för serviceleverantörer att erbjuda FIDO-inloggning utan att lösenord behövs som alternativ inloggning eller metod för återställning.
De nya funktionerna förväntas bli tillgängliga på alla Apple-, Google- och Microsoft-plattformar det kommande året.
”FIDO Alliances slogan är Simpler, stronger authentication, och det är just enklare, starkare autentisering som är ledstjärnan för våra riktlinjer för specifikationer och utformning. Det är mycket viktigt att multifaktorautentisering erbjuds överallt och att det är användarvänligt för att det ska börja användas på bred front. Vi är mycket glada att Apple, Google och Microsoft hjälper till att förverkliga detta mål genom att förbinda sig till att ge stöd åt denna användarvänliga innovation på sina plattformar och produkter”, säger Andrew Shikiar, Executive Director och CMO på FIDO Alliance. ”Denna nya funktion inleder en ny våg av FIDO-implementeringar tillsammans med det pågående och växande nyttjandet av säkerhetsnycklar – vilket ger serviceleverantörer en rad alternativ för att driftsätta modern autentisering som står emot nätfiske.”
”De standarder som har utvecklats av FIDO Alliance och World Wide Web Consortium och som har tillämpats av dessa innovativa företag är den sortens framåtanda som i slutändan gör det amerikanska folket tryggare på nätet. Jag är tacksam för det engagemang våra partner i den privata sektorn visar för att öppna upp för standarder som ger serviceleverantörerna flexibilitet och kunderna en bättre användarupplevelse”, säger Jen Easterly, chef för U.S. Cybersecurity and Infrastructure Security Agency. ”På CISA jobbar vi för att höja standarden för cybersäkerhet för alla amerikaner. Dagens tillkännagivande är en viktig milstolpe på vår resa mot att främja bästa praxis för inbyggd säkerhet och hjälper oss att ta oss bortom lösenord. Cyber är en lagidrott, och vi är glada att få fortsätta vårt samarbete.”
”Vi utformar produkter som ska vara intuitiva och kompetenta, men även privata och säkra”, säger Kurt Knight, Senior Director för Platform Product Marketing på Apple. ”Att jobba tillsammans i branschen för att etablera nya säkrare inloggningsmetoder som erbjuder bättre skydd och utrotar sårbarheterna med lösenord är centralt för vårt engagemang att bygga produkter som erbjuder maximal säkerhet och en transparent användarupplevelse – allt för att skydda användarnas personuppgifter.” 
”Den här milstolpen är ett bevis på det gemensamma arbete som har gjorts i branschen för att öka skyddet och bli av med daterad lösenordsbaserad autentisering”, säger Mark Risher, Senior Director för Product Management på Google. ”För Google är detta resultatet av ett nästan tio år långt arbete tillsammans med FIDO och ett led i vår fortsatta satsning på en framtid utan lösenord. Vi ser fram emot att erbjuda FIDO-baserad teknik på alla Chrome-, ChromeOS- och Android-plattformar, och uppmuntrar app- och webbplatsutvecklare att använda den, så att folk runtom i världen på ett säkert sätt kan undvika riskerna och krånglet med lösenord.”
”Den kompletta övergången till en lösenordsfri värld börjar med att konsumenterna gör det till en naturlig del av sitt liv. Varje praktisk lösning måste vara säkrare, enklare och snabbare än de äldre autentiseringsmetoder med lösenord och multifaktor som används idag”, säger Alex Simons, Corporate Vice President för Identity Program Management på Microsoft. ”Genom att jobba tillsammans över alla plattformar kan vi äntligen uppnå den här visionen och göra viktiga framsteg mot att slippa lösenord. Vi ser en ljus framtid för FIDO-baserad inloggning för både konsumenter och företag, och vi kommer att fortsätta bygga stöd för det i alla Microsofts appar och tjänster.”
Dela artikeln

Media

  • Texten i den här artikeln

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48