Hoppa till innehållet

Apple får sin tionde bot i dejtingbråk

Apples utdragna bråk med nederländska konkurrensmyndigheter kostar på för bolaget. Efter en tionde bot är summan nu uppe i över 500 miljoner kronor.

Apples första försök att blidka de lokala dejtingapparna möttes av hård kritik från branschen.

Apples vd Tim Cook har fått sin tioende bot i en utdragen process i Nederländerna. Frågan gäller betalningar i appar, vilket är en mycket större fråga för techjätten.
Apples vd Tim Cook har fått sin tioende bot i en utdragen process i Nederländerna. Frågan gäller betalningar i appar, vilket är en mycket större fråga för techjätten.Foto: Markus Schreiber

Apple har fått en tionde bot av den nederländska myndigheten för konsumentsäkerhet, ACM. Anledningen är att lokala dejtingappar som distribueras via App store inte får använda vilka betalmedel de vill.

Apple har ombetts komma in med förslag på en ny lösning, men ett godtagbart alternativ har dröjt.

Men frågan är större än bara lokala dejtingappar. Apples sätt att ta betalt av utvecklare som vill distribuera sina appar i App store är under pågående utredning även inom EU. En av de mest högljudda kritikerna mot systemet är Spotifys vd Daniel Ek.

När Apple tar betalt för så kallade ”in-app”-köp beläggs vissa utvecklare – bland dem streamingtjänster och dejtingappar – med en avgift på 30 procent för prenumerationer. Efter ett år övergår avgiften till 15 procent.

I Spotifys fall har det lett till att man helt avstått från att ta betalt direkt i sin app i Iphone och Ipad och istället bara omvandlar gratiskunder till betalande kunder på sin egen sajt.

Bråket i Nederländerna är av samma karaktär – dejtingapparna som drivit målet vill kunna ta betalt på ett eget sätt och därmed undkomma Apples avgift.

I ett första förslag meddelade Apple att de kunde tänka sig en lösning där dejtingapparna kringgår Apples egen betalningstjänst, om de istället betalade en separat avgift på 27 procent och laddade upp nya appar enbart för den nederländska marknaden. Det rapporterar The Verge.

Det förslaget ska ha förkastats, men ett nytt förslag ska ha kommit in under början av veckan, men detaljerna i det är inte kända. Under tiden bråket pågått har Apple alltså tagit emot böter – tio totalt – eftersom en lösning dröjt.

”Bara ett monopolistiskt bolag skulle acceptera att betala 500 miljoner kronor i böter istället för att lyda lagen”, säger Rick VanMeter, vd på Coalition for App Fairness, en organisation som både Spotify och Epic games varit drivande för att få till.

Google meddelade så sent som i förra veckan att de tänker låta Spotify ta betalt hur de vill i sin app i operativssystemet Android inom ett nytt pilotprojekt.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera