Smarta klockor, antingen fristående enheter eller som komplettering av valfri telefon, är en växande kategori produkter. Under år 2021 räknar analysbyrån Counterpoint Statistics på en tillväxt om 24 procent jämfört med år 2020, något som drevs framförallt av en ökad efterfrågan på enklare produkter med en prislapp under 1 000 kronor.

Trots hög efterfrågan på billigare modeller är det Apple med Apple Watch i spetsen sett till marknadsandelar. Totalt kammar Apple hem 30,1 procent av marknaden under 2021, vilket är en liten minskning från 32,9 procent år 2020. Andraplatsen går till Samsung, som med ett rekordår kliver förbi Huawei och landar på en marknadsandel om 10,2 procent. Avståndet till Apple krymper därmed jämfört med föregående år, men förblir stort.

Top-9-Smartwatch-Brands-2021-vs-2020.png

Efter Huawei på tredjeplats följer bolag som Imoo, Amazfit, Garmin, Fitbit och Xiaomi, där framförallt Fitbit tappar ordentligt och går från 5,7 procent till endast 3,8 procent. Även Xiaomi knappar in och går från 1,5 procent till 3,6 procent. Ökningar för både Garmin och Xiaomi tillskrivs utökade sortiment med fokus även på budgetsortimentet.