Hoppa till innehållet

Volvos kärleksförklaring till Apple efter nya samarbetet

Efter ett 18 månader långt projekt har Volvo beslutat att gå ut brett med sin satsning på att utrusta servicetekniker med smarta telefoner och klockor från Apple.

Apple jublar – och pekar ut samarbetet som en framgång i en ny reklamfilm.

”De som inte hunnit få utrustningen frågar efter den”, säger Volvos Magnus Lundström.

Magnus Lundström, till vänster, är digitaliseringschef på Volvo Cars. Bolaget har beslutat att utrusta alla sina svervicetekniker i Sverige med teknik från Apple.
Magnus Lundström, till vänster, är digitaliseringschef på Volvo Cars. Bolaget har beslutat att utrusta alla sina svervicetekniker i Sverige med teknik från Apple.

I ett tidsenligt steg mot digitalisering av något som varit tämligen analogt rustar nu Volvo Cars sina servicetekniker med bärbar teknik från Apple. Nu slår båda partnerna på stora trumman.

Apple har å sin sida spelat in en skrytvideo från en Volvoanläggning i Halmstad, där Iphone och Apple Watch framställs som vitala delar i det nya dagliga arbetet.

Men utöver fluff visar Volvo nu också siffror som backar upp framgången.

”Serviceteknikern är Volvoägarens primära kontaktperson under bilens livstid. Det innebär också ett högt tryck på teknikerna att vara tillgängliga för kunderna”, säger Markus Lundström, digitaliseringschef på Volvo.

80 procent av serviceteknikerna som har fått de nya prylarna har höjt sina kundnöjdhets-betyg, säger Lundström.

Volvo har utvecklat egna appar för sina servicetekniker som gör det enklare kan kommunicera med kunderna. I bakgrunden är tekniken kopplad till totalt 15 it-system som tidigare behövde skötas från en stationär dator.
Volvo har utvecklat egna appar för sina servicetekniker som gör det enklare kan kommunicera med kunderna. I bakgrunden är tekniken kopplad till totalt 15 it-system som tidigare behövde skötas från en stationär dator.

Utöver det har digitaliseringen också inneburit 40 procent färre pappersutskrifter, 30 procent fler uppföljningar med kunder efter avslutad service or 37 procent av kunderna säger att det är ”lättare att nå sin servicetekniker”.

Projektet har löpt i 18 månader och innefattar apputveckling liksom kopplingar med de totalt 15 it-systemen som hittills bara funnits i pc-datorer.

Rent praktiskt innebär de nya apparna och tekniken i händerna på teknikerna att de kan kommunicera med kunderna på ett bättre sätt. De får pushnotiser när en kund har anlänt och kan möta personen ifråga. På samma sätt kan de rapportera in utvecklingen under serviceärendet direkt från handleden. Enligt Volvo något som tidigare krävde att personen sprang till en dator eller fyllde i protokoll på papper.

”Vi har tagit fram apparna och tjänsterna tillsammans med teknikerna. Vi tänkte inte ens på att klockan skulle vara med till en början, det var något de sa till oss”, säger Sanna Lindström, chef över digital transformation på Volvo Cars.

Anledningen är att teknikerna använder händerna hela dagarna och att enkelt kunna kommunicera från handleden innebär ytterligare färre promenader till den stationära pc:n.

”Vi lärde oss mycket mer på att lyssna och följa efter teknikerna”, säger hon om apputvecklingen.

Att lära en nyanställd tekniker de 15 it-systemen beskrivs också som tidskrävande. Att lära sig apparna tar en timme, säger Markus Lundström.

Av Volvos 1.500 tekniker i Sverige har 300 i dag fått tekniken och utrullningen fortsätter. Motståndet har helt uteblivit, säger representanterna från Volvo.

”Eftersom det utgår från att underlätta deras vardag och är framtaget tillsammans med dem är det ingen som är emot det. De som ännu inte hunnit få utrustningen frågar efter den”, säger Magnus Lundström.

Hur mycket av det som har att göra med att personalen får nya roliga prylar framgår inte.

Än så länge är det primärt Volvos svenska tekniker som kommer att rustas, men det hela beskrivs inte längre som en pilot eller beta – det ska implementeras brett.

Har ni slängt ut någon pc helt och hållet ännu?

”Nej, och det har inte varit syftet. Vi vill att teknikerna ska använda varje produkt till det som det är bäst för. Och vi kommer att ha kvar de stationära datorerna för det som de är bra på”, säger Sanna Lindström.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera