I ett tidsenligt steg mot digitalisering av något som varit tämligen analogt rustar nu Volvo Cars sina servicetekniker med bärbar teknik från Apple. Nu slår båda partnerna på stora trumman.
Apple har å sin sida spelat in en skrytvideo från en Volvoanläggning i Halmstad, där Iphone och Apple Watch framställs som vitala delar i det nya dagliga arbetet.
Men utöver fluff visar Volvo nu också siffror som backar upp framgången.
”Serviceteknikern är Volvoägarens primära kontaktperson under bilens livstid. Det innebär också ett högt tryck på teknikerna att vara tillgängliga för kunderna”, säger Markus Lundström, digitaliseringschef på Volvo.
80 procent av serviceteknikerna som har fått de nya prylarna har höjt sina kundnöjdhets-betyg, säger Lundström.
Utöver det har digitaliseringen också inneburit 40 procent färre pappersutskrifter, 30 procent fler uppföljningar med kunder efter avslutad service or 37 procent av kunderna säger att det är ”lättare att nå sin servicetekniker”.
Projektet har löpt i 18 månader och innefattar apputveckling liksom kopplingar med de totalt 15 it-systemen som hittills bara funnits i pc-datorer.
Rent praktiskt innebär de nya apparna och tekniken i händerna på teknikerna att de kan kommunicera med kunderna på ett bättre sätt. De får pushnotiser när en kund har anlänt och kan möta personen ifråga. På samma sätt kan de rapportera in utvecklingen under serviceärendet direkt från handleden. Enligt Volvo något som tidigare krävde att personen sprang till en dator eller fyllde i protokoll på papper.
”Vi har tagit fram apparna och tjänsterna tillsammans med teknikerna. Vi tänkte inte ens på att klockan skulle vara med till en början, det var något de sa till oss”, säger Sanna Lindström, chef över digital transformation på Volvo Cars.
Anledningen är att teknikerna använder händerna hela dagarna och att enkelt kunna kommunicera från handleden innebär ytterligare färre promenader till den stationära pc:n.
”Vi lärde oss mycket mer på att lyssna och följa efter teknikerna”, säger hon om apputvecklingen.
Att lära en nyanställd tekniker de 15 it-systemen beskrivs också som tidskrävande. Att lära sig apparna tar en timme, säger Markus Lundström.
Av Volvos 1.500 tekniker i Sverige har 300 i dag fått tekniken och utrullningen fortsätter. Motståndet har helt uteblivit, säger representanterna från Volvo.
”Eftersom det utgår från att underlätta deras vardag och är framtaget tillsammans med dem är det ingen som är emot det. De som ännu inte hunnit få utrustningen frågar efter den”, säger Magnus Lundström.
Hur mycket av det som har att göra med att personalen får nya roliga prylar framgår inte.
Än så länge är det primärt Volvos svenska tekniker som kommer att rustas, men det hela beskrivs inte längre som en pilot eller beta – det ska implementeras brett.
Har ni slängt ut någon pc helt och hållet ännu?
”Nej, och det har inte varit syftet. Vi vill att teknikerna ska använda varje produkt till det som det är bäst för. Och vi kommer att ha kvar de stationära datorerna för det som de är bra på”, säger Sanna Lindström.