öppnas i ett nytt fönster
Apples program för medarbetargåvor, företagsgåvor och stipendier bidrar till organisationer runtom i världen som vänder sig till studenter, erbjuder rådgivning till människor i kris och skänker mat till familjer världen över.
Under ett par timmar i veckan loggar Apple-medarbetaren Mandy Hazen in på plattformen Crisis Text Line från sitt hem i Fremont, Kalifornien och börjar chatta med människor runtom i landet som befinner sig i svåra personliga situationer.
När coronapandemin slog till började den rutinerade Apple-volontären leta nya sätt att hjälpa andra på distans. Hon hittade då en organisation som sätter personer i kris i kontakt med volontärer som har utbildats av professionell personal för att kunna lyssna och erbjuda stöd. Allt sker anonymt. Sedan i mars 2020 har Mandy Hazen loggat över 400 timmars chattande som en del av Apples program för medarbetargåvor. Apple matchar varje timme som medarbetarna jobbar ideellt, eller varje dollar som de skänker, och skänker lika mycket till samma organisation.
”Det gör mig så glad att Apple matchar det arbete som jag utför här”, säger Mandy. ”Pengarna går till en fantastisk organisation som möter personer där de befinner sig under en väldigt svår tid.”
I sitt ideella arbete har hon gett rådgivning till hundratals personer som tampas med bland annat depression, våld i hemmet och isolering. Vid behov sätter hon dem i kontakt med professionella rådgivare.
”Det har fått mig att inse att människor ibland behöver någon att luta sig mot när de går igenom något svårt”, säger Mandy. ”Då vet de att det finns någon där ute som de kan prata med och det får dem att orka kämpa vidare.”
Porträttbild av Mandy Hazen.
Apple-medarbetaren Mandy Hazen har arbetat ideellt med plattformen Crisis Text Line i över 400 timmar sedan pandemin började.
Runtom i USA och i världen hittar Apple och deras medarbetare nya sätt att ge tillbaka till de samhällen där de finns och verkar.
I år firar Apples program för medarbetargåvor tio år och under de här åren har man samlat ihop nästan 725 miljoner dollar till 39 000 organisationer över hela världen. Mer än 120 miljoner dollar har delats ut till organisationer runtom i världen bara under 2021. De pengar som har samlats in via Apples program för medarbetargåvor omfattar närmare två miljoner timmars ideellt arbete som har loggats av 68 000 medarbetare.
Utöver de bidrag som kommer in via programmet för medarbetargåvor skänker Apples Community Investment-team flera miljoner dollar varje år till ideella organisationer runtom i världen, såsom World Central Kitchen, The King Center och China Foundation for Poverty Alleviation.
Infografik som visar Apples medarbetargåvor de senaste tio åren.
Apple skänker dessutom flera miljoner dollar varje år via sitt stipendieprogram Strengthen Local Communities (SLC), som erbjuder medel till lokala organisationer i samhällen där Apples medarbetare bor och arbetar.
Vid St. Bartholomew’s Church i Midtown på Manhattan står män och kvinnor i en lång kö och väntar på mat. Det här soppköket har öppet veckans alla dagar, oavsett väder, och har inte haft stängt en enda kväll på 36 år.
Soppköket är en del av Grand Central Food Program, ett av många initiativ från Coalition for the Homeless, en organisation som stöttar de mest utsatta i New York. Apple hjälper till att finansiera organisationens arbete med stipendier från SLC.
En volontärarbetare på St. Barts soppkök.
St. Barts soppkök har inte haft stängt en enda kväll på 36 år.
Volontärer på Grand Central Food Program.
Stipendier från Apples program Strengthen Local Communities stöttar Coalition for the Homeless i New York, som driver Grand Central Food Program.
Juan De La Cruz ansvarar för Grand Central Food Program och har sett antalet personer som söker sig till St. Barts öka från cirka 150 per kväll före coronapandemin till så många som 425 per kväll under pandemin.
”När många hjälpinsatser stängde ner såg vi personer resa så långt som från Staten Island till det enda ställe de känner till som i ur och skur kan erbjuda dem mat”, säger De La Cruz. ”Vi har lyckats fortsätta servera mat tack vare stödet från flera organisationer, däribland Apple och deras anställda, och det betyder otroligt mycket för oss.”
Porträttbild av Juan De La Cruz.
Juan De La Cruz har arbetat med Grand Central Food Program i drygt tio år.
Tom Sheppard har arbetat på Apple Store i New York sedan 2009. Hans tre yngsta barn gick på Public School 41 i Bronx och Tom började arbeta ideellt för att kunna ge dem samma möjligheter som elever på andra skolor. Under tre års tid arbetade han ideellt i hela tusen timmar. Enbart under det första året uppgick arbetet till en gåva på 10 000 dollar från Apple som matchade hans arbetstid i programmet för medarbetargåvor.
”Hitta något du brinner för, fundera ut hur du kan dela det med andra och ta sedan reda på hur Apple kan hjälpa dig att utveckla det”, säger Tom, som även har startat en iPad-fotoklubb och en kurs som hjälper föräldrar att ta high school-examen. ”Det var viktigt för mig att få dela med mig av mitt stora teknikintresse och på så sätt ge de här barnen något som de inte hade tillgång till förut. Kanske öppnar det större möjligheter för dem i framtiden.”
Porträttbild av Tom Sheppard.
Apple-medarbetaren Tom Sheppard fick utlopp för sitt stora teknikintresse i sitt ideella arbete på barnens skola i Bronx.
LaToya Reeds barn går på samma skola som Toms barn och hon och Tom träffades när han arbetade ideellt på skolan. Hon blev så inspirerad av hans arbete att hon beslutade sig för att göra detsamma.
”Tom har fått barnen att lämna sin bekvämlighetszon och tycka att teknik är kul”, säger LaToya. ”Han inspirerar mig att utmana mig själv för barnens skull. Han sporrar mig att alltid göra det där lilla extra eftersom barnen förtjänar det och jag vill driva hans arbete vidare.”
En elev använder en iPad som Tom Sheppard har skaffat åt skolan.
Tom Sheppard hjälpte till att starta klubbar på Public School 41 som har introducerat hundratals elever för iPad, fotografering, film och andra STEAM-program.
Elever tar ett foto med iPad.
LaToya Reed blev så inspirerad av Tom Sheppards ideella arbete att hon också bestämde sig för att ge av sin tid till Public School 41.
I Austin i delstaten Texas stöttar SLC-stipendier det arbete som African American Youth Harvest Foundation (AAYHF) utför. Den här organisationen erbjuder samhällsbaserade resurser för afroamerikanska ungdomar och familjer med låga inkomster. Arbetet omfattar mentorskap och rådgivning till ungdomar i riskzonen och flera andra initiativ som har ett helhetsperspektiv på vård och omsorg.
”Vi vill veta hur de har det hemma och i skolan”, säger Michael Lofton, vd på AAYHF. ”Har ni el? Har ni mat? Har ni kläder? Finns det någon som behöver rådgivning vad gäller psykisk hälsa eller missbruk? Om vi ska lyckas måste vi nämligen också se till att personens omgivning är okej.”
I år har Apple skänkt pengar till AAYHF:s covid-19-arbete, däribland ett initiativ för att höja vaccinationsgraden genom att rekrytera high school-elever för att knacka dörr i sina närområden.
”Tack vare Apple kan vi utföra fältarbete”, säger Michael Lofton. ”Vi betalar ungdomarna 17 dollar i timmen för att gå till flerfamiljshus och hjälpa andra att komma iväg och vaccinera sig. Det är framför allt afroamerikanska områden och de här ungdomarna gör verkligen skillnad. När man bor i en miljö med mycket stress, där det alltid finns stora behov, känns det bra att kunna ge tillbaka och hjälpa någon annan.”
I Cork på Irland finns organisationen Nasc, som är det iriska ordet för länk. Nasc arbetar för att stötta migranter och flyktingar på Irland och erbjuder ett antal olika resurser, däribland Gateway-programmet för kvinnor, som får stöd via Apples SLC-stipendier.
”Vårt mål är att träffa kvinnor där de befinner sig och främja deras självförtroende, självkänsla och inkludering”, säger Claire Mackey, projektkoordinator på Gateway. ”Apple har hjälpt oss att hålla igång projektet och gett oss förutsättningar att hitta kreativa sätt att stötta de här kvinnorna. Nu vet vi att vi kan fortsätta vårt arbete och det betyder så mycket för oss och för dem som vi hjälper.”
För tillfället deltar 40 kvinnor från fjorton olika länder i programmet och de matchas ofta med volontärer för att få hjälp att lära sig engelska och få en känsla av anknytning. Saba från Jordanien parades ihop med Apple-medarbetaren och volontären Barbara Ito, som ursprungligen kommer från Japan men som nu bor i Singapore. Kvinnorna talades vid en gång i veckan i flera månader.
”Jag pratade med henne om allt”, säger Saba. ”Hon frågade alltid hur jag mådde. På grund av coronapandemin har jag ibland varit ledsen och hon har fått mig att känna hopp och lycka.”
”Vi kunde hitta gemensamma samtalsämnen, trots att vi har olika bakgrund”, säger Barbara. ”Den här möjligheten betydde mycket för mig – jag tror att det är viktigt att människor runtom i världen lär sig av och tar hand om varandra.”
Dela artikeln

Media

  • Texten i den här artikeln

  • Bilder i den här artikeln

Presskontakter

Apples mediesupport

media.se@apple.com

08-703 30 48