Hoppa till innehållet

Svenskarnas appar bäst i världen enligt Apple

En doldis från Helsingborg och barnspelstudion Toca Boca lägger sig i topp när Apple utser årets bästa appar. 

”Det är jättespännande. Vi har aldrig vunnit något sån här stort och är bara en liten studio med åtta anställda. Det är en ära”, säger Pixelbites vd Mattias Olsson.

Pixelbites spel ”Space Marshals 3” och Toca Bocas ”Toca Life World” prisas nu av Apple. Till höger: Apples vd Tim Cook.
Pixelbites spel ”Space Marshals 3” och Toca Bocas ”Toca Life World” prisas nu av Apple. Till höger: Apples vd Tim Cook.

Det svenska spelundret har satt vårt nordliga land på kartan med bolag som Mojang och Dice. Det märks även av när Apple utser årets 15 bästa appar i App Store Award, en utmärkelse som nu delats ut i över ett decennium. 

Tidigare förstaplatser har gått till appar som Pokémon Go och Disney+. I år utmärker sig Sverige både vad gäller appar och spel.

”Genom att sätta barnens behov i centrum har vi förstått att vi måste ge dem mer kontroll som spelare. Det har vi gjort genom funktioner där de kan addera nytt innehåll. På så vis har Toca Boca kommit att bli en viktig plats för att uttrycka sig själv. Det tror jag är nyckeln till vår framgång”, säger Mathilda Engman, chef på Toca Boca. 

Det svenska spelbolaget grundades för drygt 10 år sen under Bonnier (som också äger Dagens industri) men ägs sedan 2016 av den kanadensiska leksakstillverkaren Spin Master. Studion står bakom en rad olika app-spel som riktar sig till barn, med fokus på 6-11-åringar.

Det är appen Toca Life World som prisas i kategorin Iphone App of the Year. 

Läs mer: Barnstudion Toca Boca rekordväxer – når 65 miljoner spelare 

Även ett doldisbolag från Helsingborg sätter Sverige på kartan när Apple utser årets appar. Spelbolaget Pixelbite prisas för Space Marshals 3 i kategorin Apple TV Game of the Year.

”Det är jättespännande. Vi har aldrig vunnit något sån här stort och är bara en liten studio med åtta anställda. Det är en ära”, säger medgrundaren och vd:n Mattias Olsson. 

Äventyrsspelet utspelar sig i yttre rymden och kretsar kring en jakt på skurkar. 

Mattias Olsson lyfter fram den spelglädje som ofta lyser igenom i deras recensioner som en av anledningarna till att de nu uppmärksammas. 

”Vi försöker göra roliga spel. Ärligt talat har vi inte fokuserat så mycket på monetarisering, utan mer på spelupplevelsen.” 

Övriga appar som prisas är bland andra dejtingappen Bumble, skrivarappen Craft och spelstudion Cyan Worlds äventyrsspel Myst. 

”Vi har hela tiden strävat efter målet att skapa nya upplevelser. Som ett resultat av det har vi aldrig blivit en gigant, utan behållit vår indie-status. Vi har gjort vad vi har velat, och inte haft någon gigantisk marknadsavdelning som dikterat oss”, säger vd:n Rand Miller som grundade företaget på 1990-talet. 

Han nämner teknikutvecklingen sedan dess som en viktig faktor för att göra spelen mer realistiska. Så även nu, när alla mer eller mindre pratar om ett digitalt metaversum efter att Facebooks moderbolag bytt namn till Meta. 

”Det finns två sätt att se på det. Antingen kommer det bli enormt med många platser som är mer eller mindre tråkiga. Eller så blir det mer av ett syftesdrivet 'Disney land', en plats med intressanta upptäckter runt varje hörn. Vi älskar idén om ett metaversum och jag tror att det finns mycket för oss att upptäcka här”, säger Rand Miller

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera