Hoppa till innehållet

Apple vill ge sig in i Hollywood – bygger nytt jättekontor

Teknikjätten Apple ska bygga ett nytt jättekontor i Los Angeles – alldeles i närheten av flera stora produktionsbolag i Hollywood. Nu väntas bolaget storsatsa på sin strömningstjänst Apple TV Plus, skriver CNBC, som hittills fått ett ljummet mottagande i både USA och resten av världen. 

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.

Den amerikanska teknikjätten Apple är på väg att bygga ett nytt regionalt huvudkontor i Los Angeles, Kalifornien. Det är ett bevis på att bolaget vill ta ytterligare ett kliv in i Hollywood, underhållningsvärldens Mecka, rapporterar CNBC. Kontoret kommer att bli över 50.000 kvadratmeter stort, motsvarande sju fullstora fotbollsplaner. Apple har inte meddelat när bygget väntas stå färdigt men vid år 2026 ska bolaget ha runt 3.000 anställda i regionen, en fördubbling från nuvarande nivåer. 

Det ska bland annat husera personal som arbetar med deras strömningstjänster Apple TV Plus och Apple Music. Det är oklart om tv-produktion kommer ske direkt på anläggningen, som kommer ligga alldeles i närheten av många andra stora studior som Columbia Pictures. Apple TV Plus lanserades i november 2019 som en direkt utmanare till aktörer som Netflix. För att locka till sig prenumeranter lade sig bolaget ungefär hälften så lågt i pris, ett abonnemang i Sverige kostar 59 kronor i månaden. 

En visualisering av Apples nya regionala huvudkontor i Los Angeles.
En visualisering av Apples nya regionala huvudkontor i Los Angeles.Foto: Apple/press.

Men hittills har genomslaget varit ljummet. Apple har inte offentliggjort hur många användare Apple TV Plus har, men CNBC rapporterade att tjänsten nått under 20 miljoner prenumeranter i USA och Kanada vid det senaste halvårsskiftet – långt under konkurrenter som Netflix, Amazon Prime och Disney Plus. I Sverige har Apple TV Plus hittills heller inte slagit sig in bland de fem mest populära strömningstjänsterna, enligt analysföretaget Mediavision. 

Än så länge är utbudet på Apple TV Plus mer begränsat än hos andra strömningstjänster, även om enstaka produktioner som komediserien ”Ted Lasso” blivit en stor succé världen över. Apple har dock stora ambitioner på att öka antalet egna filmer och serier framöver. Så sent som i april i år uppgav bolaget att det skulle investera nästan 3 800 miljarder kronor i USA under de kommande fem åren, där produktionsanläggningar för Apple TV Plus pekades ut som ett fokusområde.

Intäkterna inom Apples affärsområde ”servicetjänster”, där Apple TV Plus men inte minst den världsomspännande appbutiken App Store ingår, steg under det andra kvartalet i år med 32 procent till motsvarande 150 miljarder kronor. Hårdvara kvarstår dock som kärnaffär för Apple och utgör merparten av intäkterna. Bedömare har påpekat att bolagets breddning till områden som tv, musik och datorspel främst motiveras av att sälja fler Mac-datorer och Iphone-telefoner. Underhållningstjänsterna paketeras ofta ihop i rabatterade erbjudanden till de som köper nya elektronikprodukter från bolaget.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera