Apple lade ut en uppdatering som skulle få bukt med att tidigare modeller plötsligt kunde stängas av på grund av batterifel. Problemet var att den gjorde vissa äldre Iphone-mobiler slöa istället.
Händelsen uppmärksammades 2016 och döptes av konsumenter till ”batterygate” som hävdade att det var ett sätt för Apple att tvinga folk att köpa nya modeller.
Den rättsliga striden pågick i flera år tills en överenskommelse nåddes med Apple om en utbetalning på omkring 1 miljard kronor i 34 stater i USA.
Malmöentreprenören Martin Gren har ett brinnande teknikintresse och började därför tidigt att köpa in första generationen av Apples Iphone till sig själv och andra i Sverige. Han hade också registrerat ett amerikanskt Itunes-konto innan det var möjligt som svensk.
På plats i USA hade senare han köpt en Iphone 4S. Då han har bott två omgångar i Silicon Valley har han fortfarande kvar ett amerikanskt personnummer och bankkonto. Detta gjorde att han blev aktuell för att delta i gruppåtalan mot Apple.
”Ur Apples perspektiv är jag amerikan. Jag fick då en mejlförfrågan om jag ville vara med i en grupptalan, vilket jag då tackade ja till”, säger Martin Gren.
I veckan har han nu fått ”den välförtjänta kompensationen” utbetald, som landade på 3 dollar och 6 cent.
”Apple har inte medgett något fel, men det här är bra då det håller tillverkarna på tårna”, säger Martin Gren.
Han pekar på att ”class actions suits” eller grupptalan är ett vanligt förfarande i USA.
”Många amerikaner får någon utbetalning per år. För fem år sedan fick jag 30 dollar av ett hyrbilsbolag efter att jag hyrt en bil i Las Vegas.”
Även i detta fall hade han deltagit i grupptalan genom att svara på en förfrågan via mejl. Hyrbilsbolaget hade debiterat kunder med en flygplatsavgift. Detta trots att det låg en bit från flygplatsen och oavsett om kunderna hade flugit.