Hoppa till innehållet

Axis-grundaren stämde Apple och vann – fick 3 dollar

Apple skickade ut en uppdatering som slöade ned äldre telefoner. Därefter drogs det igång rättsliga strider mot techjätten. En som nu fått kompensation är uppfinnaren och Axis-grundaren Martin Gren – på 3 dollar och 6 cent.

Entreprenören Martin Gren har fått en ersättning från Apple efter en rättslig strid som pågått i åratal.
Entreprenören Martin Gren har fått en ersättning från Apple efter en rättslig strid som pågått i åratal.Foto: Erlend Aas, Lars Owesson.

Apple lade ut en uppdatering som skulle få bukt med att tidigare modeller plötsligt kunde stängas av på grund av batterifel. Problemet var att den gjorde vissa äldre Iphone-mobiler slöa istället.

Händelsen uppmärksammades 2016 och döptes av konsumenter till ”batterygate” som hävdade att det var ett sätt för Apple att tvinga folk att köpa nya modeller. 

Den rättsliga striden pågick i flera år tills en överenskommelse nåddes med Apple om en utbetalning på omkring 1 miljard kronor i 34 stater i USA.

Malmöentreprenören Martin Gren har ett brinnande teknikintresse och började därför tidigt att köpa in första generationen av Apples Iphone till sig själv och andra i Sverige. Han hade också registrerat ett amerikanskt Itunes-konto innan det var möjligt som svensk. 

På plats i USA hade senare han köpt en Iphone 4S. Då han har bott två omgångar i Silicon Valley har han fortfarande kvar ett amerikanskt personnummer och bankkonto. Detta gjorde att han blev aktuell för att delta i gruppåtalan mot Apple.

”Ur Apples perspektiv är jag amerikan. Jag fick då en mejlförfrågan om jag ville vara med i en grupptalan, vilket jag då tackade ja till”, säger Martin Gren.

I veckan har han nu fått ”den välförtjänta kompensationen” utbetald, som landade på 3 dollar och 6 cent.

”Apple har inte medgett något fel, men det här är bra då det håller tillverkarna på tårna”, säger Martin Gren.

Han pekar på att ”class actions suits” eller grupptalan är ett vanligt förfarande i USA. 

”Många amerikaner får någon utbetalning per år. För fem år sedan fick jag 30 dollar av ett hyrbilsbolag efter att jag hyrt en bil i Las Vegas.”

Även i detta fall hade han deltagit i grupptalan genom att svara på en förfrågan via mejl. Hyrbilsbolaget hade debiterat kunder med en flygplatsavgift. Detta trots att det låg en bit från flygplatsen och oavsett om kunderna hade flugit. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera