Hoppa till innehållet

Iphone måltavla i nytt EU-lagförslag: ”USB-C ska vara standard”

EU är på väg att införa en standard för laddare av tekniska prylar som mobiltelefoner, surfplattor och kameror. 

Den enda av de stora mobiltillverkarna som inte redan följer standarden är Apple med sin Iphone – Sveriges vanligaste telefon.

EU vill lagstadga hur laddare ska se ut inom unionen. I dag är Apples Iphone en modell som inte skulle tillåtas enligt den nya lagen.
EU vill lagstadga hur laddare ska se ut inom unionen. I dag är Apples Iphone en modell som inte skulle tillåtas enligt den nya lagen.

Sverige är ett av få länder i Europa där Apple är marknadsledare med sin Iphone, som fortfarande laddas med bolagets helt egen ”lightning”-kabel.

Samtliga stora konkurrenter – Samsung, Sony, Xiaomi och One plus – har redan samma kabelstandard som EU nu vill tvinga fram.

Enligt EU-kommissionen äger en konsument i snitt tre laddare och 38 procent av de tillfrågade konsumenterna har upplevt problem med laddning för att laddaren inte varit kompatibel med produkten.

Konsumenter inom EU spenderar mer än 24 miljarder kronor årligen på laddare som köps separat, enligt EU-kommisionen. Det nya kravet hoppas de ska bidra till återanvändning av laddare och uppskattas samtidigt spara konsumenter 2,5 miljarder kronor årligen, menar kommissionen.

För att minska krånglet vill därför EU införa en standard för laddare.

Kommissionen föreslår:

º En gemensam laddningsport för elektroniska produkter där USB-C kommer att vara standard. 

º En gemensam ”snabbladdningsteknik” som kommer att hindra producenter från att begränsa laddhastigheten och på så sätt säkerhetsställa att hastigheten inte skiljer sig.  

º Dela upp försäljningen av laddare och produkt. Du ska till exempel kunna köpa en ny telefon utan att köpa en ny laddare.

º Förbättra informationen för konsumenter. Producenter förväntas uppge relevant information gällande laddningsprestation och om den tillåter snabbladdning. 

Avyttrade och oanvända laddare uppskattas stå för 11 000 ton av elektroniskt avfall årligen och EU:s krav på en gemensam laddarstandard beräknas minska avfallet med nästan 1 000 ton årligen. Växthusgaser beräknas samtidigt minska med cirka 180 kiloton koldioxid årligen. 

Apple har redan infört USB-C som standard i sina nya datorer och flera av bolagets Ipad-modeller. Att bolaget kommer göra förflyttningen även med Iphone framstår troligt, med eller utan den nya lagen från EU.

EU kommer tillåta en övergångsperiod på 24 månader från och med att lagen träder i kraft för att ge elektronikindustrin tillräckligt med tid att ställa om. Laddare som inte är kompatibla måste kasseras och återvinnas när produkten den laddar byts ut. Men även konsumenter har en övergångsperiod på 24 månader. 

Nästa steg för förslaget är att det antas av Europaparlamentet och Europarådet genom sedvanlig lagstiftning.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera