Hoppa till innehållet

Apple lättar på betalkraven – konflikten med Spotify kan vara över

För andra gången på lika många veckor meddelar Apple att de lättar på restriktioner i sin app-butik.

Den här gången görs reglerna om på ett sätt som gör att appar som Netflix och Spotify kan ta betalt och komma runt Apples upp till 30 procent höga avgift – ett faktum som legat till grund för konkurrenstvister på flera håll i världen.

Daniel Ek är vd på Spotify, Tim Cook är vd på Apple.
Daniel Ek är vd på Spotify, Tim Cook är vd på Apple.

Daniel Ek har kallat den ”Appleskatten” och genom påtryckningar fått EU-kommissionen att inleda en utredning avgiftsmodellen i App store kan vara konkurrenshämmande.

Detsamma har hänt i USA och i Japan – och det är sistnämnda process som nu lett till att Apple gör om.

I en uppgörelse med det japanska handelsorganet ”Japan Fair Trade Commission” har Apple gått med på att låta ”läsappar” länka ut från appen och sköta betalningar och kontouppgifter på tjänstens egna sajter.

Läs mer: Spotify jublar över EU-beslut om Apple

”Läsappar” definierar Apple som appar som inte har en köpfunktion inbyggt utan bara inhämtar tidigare köpt material eller innehåll från en extern prenumeration. Tjänster som nämns är magasin, tidningar, böcker, musik och video.

Reglerna i Apples App store har varit sådana att streamingtjänster och medier som vill sälja sina prenumerationer direkt i användarnas telefoner tvingats använda Apples eget betalsystem. Därigenom har Apple tagit 30 procent av det kunden betalat under det första året och 15 procent därefter.

Streamingtjänsterna har därtill inte tillåtits kommunicera med sina kunder att det går att köpa prenumerationen någon annanstans, som på deras egna hemsidor.

Läs mer: Spotifychefen: ”Apple har utformat reglerna för att skada oss”

Den regeln släppte Apple på redan förra veckan genom en förlikning i en process i USA. I den överenskommelsen tilltäts apputvecklare att kommunicera säljerbjudanden via e-post. Något som Spotifys chefsjurist Horacio Gutierrez missnöjt kallade en ”distraktion för att dra ned på tempot i den rörelse som byggs upp runt om i världen mot Apples beteende”.

Men nu går alltså Apple ännu längre genom sin uppgörelse i Japan. Techjätten skriver i ett pressmeddelande att läsappar ska tillåtas länka användaren ut från appen till en separat hemsida för att hantera konton. I det ingår att ta betalt.

Det skulle i praktiken innebära att Spotify nu kan erbjuda kunder med en Iphone att bli premiumprenumeranter på musiktjänsten – direkt i appen – men flytta ut dem till en egen sajt för betalningen. Därmed slipper de betala någonting till Apple.

Läs mer: Spotify, Tinder och Epic Games går samman – för att besegra Apple

Reglerna ska börja gälla 2022, enligt uppgörelsen i Japan.

”Vi hyser stor respekt för den japanska kommissionen för rättvis handel och uppskattar det arbete vi utfört tillsammans som innebär att utvecklare av läsappar kan göra det enklare för användarna att skapa och hantera sina appar och tjänster samtidigt som vi skyddar deras integritet och behåller deras förtroende”, säger Apples Phil Schiller i pressmeddelandet.

Spotify har avböjt att kommentera.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera