Apple meddelar idag att man utökar Self Service Repair till att även omfatta MacBook Pro- och iMac-modeller med M3 och att supporten är tillgänglig redan nu. Sedan april 2022 har Self Service Repair gett kunderna tillgång till samma manualer, originaldelar och verktyg som Apple Store-butiker och Apple-auktoriserade serviceställen använder.
I början av nästa månad blir även Apple Diagnostics för Self Service Repair tillgängligt för MacBook Pro- och iMac-modeller med M3 i USA. I slutet av förra året lanserades Apple Diagnostics felsökningspass för iPhone och Mac i syfte att ge kunderna samma förutsättningar som Apple-auktoriserade serviceställen och fristående reparatörer att testa om enheternas olika delar fungerar optimalt och fastställa vilka delar som kan behöva repareras.
Apple uppdaterar även processen för systemkonfiguration för alla Mac-modeller så att reparationsprocessen blir mer konsekvent och effektiv. Mac-användare behöver inte längre kontakta supportteamet för Self Service Repair för att köra det sista steget i en reparation, men teamet finns fortfarande kvar för att hjälpa till vid behov. Den uppdaterade processen införs i början av nästa månad i alla länder som erbjuder Self Service Repair.
Self Service-reparation är en del av Apples arbete att låta fler få tillgång till reparationer. Utbredd tillgång till reparationer spelar en viktig roll i att öka produkternas livslängd, vilket är bra för såväl användare som planeten. För de allra flesta användare, som inte har erfarenhet av att reparera elektroniska enheter, är det säkraste och mest pålitliga sättet att få en enhet reparerad att besöka en professionell reparatör med certifierade tekniker som använder Apples originaldelar.
Under de senaste fem åren har Apple nästan fördubblat antalet serviceställen med tillgång till Apples originaldelar, verktyg och utbildning, bland annat med fler än 5 000 fristående reparatörer och ett världsomspännande nätverk med ungefär 5 000 Apple-auktoriserade serviceställen.

Media

  • Texten i den här artikeln