Hoppa till innehållet

Spotifys svar: ”EU visar att Apples beteende är olagligt”

EU:s jättelika böter mot Apple är en seger för Spotify.
”Europeiska kommissionen visar nu tydligt att Apples beteende som begränsar kommunikation till konsumenter är olagligt”, skriver den svenska streamingjätten.

Rivaler i streamingeran: Spotifys vd Daniel Ek och Apples vd Tim Cook.
Rivaler i streamingeran: Spotifys vd Daniel Ek och Apples vd Tim Cook.

Tidigare under måndagen meddelade EU:s konkurrensansvariga Margrethe Vestager att EU-kommissionen bötfäller techjätten Apple för konkurrensbrott på marknaden för strömmad musik. 

Böterna uppgår till 1,84 miljarder euro – närmare 20 miljarder svenska kronor. Det är klart högre än de 500 miljoner euro som det spekulerats om på förhand

Det är första gången som teknikjätten straffats för att ha brutit mot EU-lag. 

Kommissionens utredning har pågått sedan 2021, efter att Apple två år tidigare anmälts av Spotify.

”Dagens beslut markerar ett viktigt ögonblick i kampen för ett öppnare internet för konsumenterna”, skriver Spotify i en kommentar. 

Man fortsätter:

”Europeiska kommissionen visar nu tydligt att Apples beteende som begränsar kommunikation till konsumenter är olagligt. Beslutet sänder en kraftfull signal – inget företag, inte ens ett monopol som Apple, kan utöva makt för att kontrollera hur andra företag interagerar med sina kunder.”

Men Spotify vill se mer från EU.

”Även om vi uppskattar att EU tar upp detta viktiga fall, vet vi också att detaljerna har betydelse. Apple har rutinmässigt trotsat lagar och domstolsbeslut på andra marknader. Så vi ser fram emot nästa steg som förhoppningsvis tydligt och slutgiltigt kommer att ta itu med Apples långvariga orättvisa metoder”, skriver man. 

Grunden till bråket är bland annat Apples betalmodell, vilken innebär att jätten tar betalt för sålda digitala varor som sker genom deras system i appar, så kallat ”in app purchase”. Ett system som inte går att byta ut till en konkurrerande betallösning.

Modellen innebär att Spotify genom åren hade behövt betala mellan 30 och 15 procent (30 procent första året, 15 procent efterföljande år) av alla prenumerationsintäkter från kunder som skaffat premiumkonto genom appen. Att Spotify inte betalat hänger samman med att man avstått från att kommunicera sina erbjudanden, och ta betalt för dem i Apples butiksmiljö.

”Apple har utformat reglerna för att skada oss och andra rivaler”, sa Spotifys chefsjurist Horacio Gutierrez till Di 2020.

I sitt framträdande tryckte dock Margrethe Vestareger mest på en tidigare Apple-regel om att utvecklare inte tilläts kommunicera säljbudskap genom appen, som budskapet ifråga innebar handlade om att ta betalt utanför Apples betalsystem. En regel som Apple delvis avskaffade i oktober 2022.

Apple svarade efter EU-beskedet på måndagen att Spotify vuxit snabbare än marknaden tack vare att de finns i Iphone. De har dessutom inte tagit betalt via appen, och därmed inte betalat någonting till Apple genom åren. ”Några som helst bevis” för att Apple skadat kunder eller hindrat konkurrens menar jätten att de inte presenterats med i EU-processen.

”I grund och botten handlar Spotifys klagomål om att försöka få obegränsad tillgång till alla Apples verktyg utan att betala något för värdet som Apple tillhandahåller”, sa en representant för Apple under ett möte med media i mitten av februari, då bolaget först kommenterade den stundande EU-domen.

Apple kommer enligt Financial Times att överklaga, vilket borgar för en flera år lång process i EU-domstol. 

När Spotifys strreamingtjänst lanserades 2008 dominerades marknaden för laglig, digital musik-distribution av Apple, med sin Itunes-butik och musikspelaren Ipod. Länge tävlade svenskarna med den amerikanska teknikjätten, genom sin app i bolagets App Store.

Konkurrensen hårdnade ytterligare sommaren 2015, när Apple gick från att sälja nedladdningar av enskilda låtar på Itunes, till att streama musik via tjänsten Apple Music. 

Innehåll från FreetradeAnnons

Investera i aktier utan avgifter som äter upp sparandet

Köp aktier – utan att förlora kapital på onödiga courtageavgifter. När prisade nätmäklaren Freetrade nu etablerar sig i Sverige vill de skaka om marknaden för nätmäklare.

– Att våra kunder får behålla sina hårt förvärvade pengar och inte betala courtageavgifter ligger i vårt DNA, det var ur den tanken vi grundades säger Emma Ödqvist, Sverigechef på Freetrade.

För den som investerar i aktier stort som smått urholkas investeringarna av de courtageavgifter som ledande nätmäklare idag tar ut vid varje affär. Vid köp av aktier för 100 kronor där plattformen tar 10 kronor i courtageavgift är det en betydande del av investeringen som ska betalas både vid köp och sälj tillfället. 

Det vill Freetrade ändra på. Freetrade är en av de största nätmäklarna i Storbritannien, med 1,5 miljoner kunder. 2023 prisades bolaget på British Bank Awards som ”bästa onlinetradingplattform”. Nu utmanar de Sveriges nätmäklaroligopol – genom att ta deras modell för courtagefri aktiehandel till Sverige

Få koll på de olika courtageklasserna

– Få har koll på de olika courtageklasserna och hur mycket det urholkar ens sparkapital att betala höga avgifter till banker eller nätmäklare. När man sparar och investerar för att finansiera sina framtida drömmar vill man förstås behålla så mycket pengar som möjligt. Det är bara att titta på vinsterna som görs i branschen för att förstå att den rådande prismodellen går att skära i, säger Emma Ödqvist.  

Freetrade vill ta marknadsandelar med att alltid erbjuda courtagefri aktiehandel och en låg valutaväxlingsavgift. Dessutom gör Freetrade det möjligt att köpa andelar i amerikanska aktier, som ofta är dyra, till exempel de som kallas de ”magnifika sju” har ett snittvärde på över 3000 kr, med fraktionshandel kan den som vill diversifiera sin portfölj ändå välja den typer av bolag i sin aktieportfölj.

– Vår fraktionshandel av aktier gör det möjligt att diversifiera sin portfölj även med bolag som har högre priser på sina aktier. Vi låter våra kunder styra sina egna investeringar. En nyckel till lyckade investeringar är att sprida risk, det vill säga investera över flera olika aktier. Kunderna kan köpa eftertraktade och högprofilerade aktier till den summa de vill investera. Perfekt för sitt månadssparande med en hälsosam riskspridning.

Emma Ödqvist hoppas att allt fler svenska börsentusiaster ska upptäcka den courtagefria handeln och på så sätt lägga en ännu bättre grund för det långsiktiga sparandet.

– Vi belyser alltid vikten av långsiktighet och diversifiering, att investera löpande och långsiktigt lönar sig eftersom ränta-på-ränta-effekten över tid blir stor. Tack vare vår courtagefria handel kan kunderna investera i en rad branscher och bolag, och samtidigt vara trygga i att varje krona faktiskt jobbar för dem.

Läs mer om Freetrade här  

Tänk på att investeringar innebär en risk. När du investerar kan värdet på din investering både minska och öka och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade beloppet. Freetrade tar inte ut någon courtageavgift när du köper eller säljer aktier men andra kostnader kan tillkomma, såsom växlingsavgifter vid handel av utländska aktier.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Freetrade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera