Hoppa till innehållet

AI-bilder får X att stoppa sökningar på Swift

Sökningar efter bilder på Taylor Swift har blockerats av X, tidigare Twitter, efter att AI-genererade porrbilder på popstjärnan börjat spridas lavinartat, rapporterar Financial Times. 

Taylor Swift.
Taylor Swift.Foto: Ed Zurga/AP

Alla sökningar på termer som ”Taylor Swift” eller ”Taylor AI” stoppades under flera timmar på den Elon Musk-ägda plattformen i helgen efter att de explicita bilderna börjat spridas. 

”Det här är en tillfällig åtgärd som utförs med stor försiktighet eftersom vi prioriterar säkerhet i den här frågan,” säger Joe Benarroch, chef för affärsverksamheten på X, till FT. 

Bolaget sa redan i fredags att det är strängt förbjudet att sprida nakenbilder utan samförstånd och att anställda arbetar aktivt med att ta bort sådana bilder. Men enligt tidningen har Elon Musks nedskärningar i budgeten för att granska innehåll gjort att företaget inte lyckats förhindra spridningen av Taylor Swift-bilderna. 

X-ägaren Elon Musk.
X-ägaren Elon Musk.Foto: Jacquelyn Martin/AP

Händelsen är det senaste exemplet på hur sociala medie-bolag försöker hantera så kallade deepfakes: realistiska bilder och ljud som genererats med AI och som kan missbrukas för att porträttera framstående personer i komprometterande eller vilseledande situationer. 

Tekniken för att framställa sådana bilder har varit tillgänglig i flera år, men den senaste tidens snabba utveckling av generativ AI har gjort det mycket lättare. X och andra plattformar som Facebok, Tiktok och Youtube pressas nu allt hårdare till att hantera flödet av de förfalskade bilderna. 

Vita huset pressekreterare Karine Jean-Pierre har sagt att spridningen av Taylor Swift-bilderna är alarmerande och har uppmanat den amerikanska kongressen att reglera spridningen av deepfakes med nya lagar. 

”Även om sociala medieföretag fattar sina egna oberoende beslut om innehållshantering, anser vi att de har en viktig roll att spela när det gäller att upprätthålla sina egna regler”, sa hon, enligt FT.

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera