Apple beskriver Vision Pro som en rumslig dator, som blandar digitalt innehåll med den fysiska världen. Headsetet går nu att förbokas, och släpps på den amerikanska marknaden den 2 februari.
I dagarna har Netflix så väl som Youtube och Spotify meddelat att man inte kommer utveckla appar för Apples nya produktkategori, rapporterar Bloomberg News. Youtube kommer inte heller göra den befintliga Ipad-appen tillgänglig för Vision Pro-användare. De tre företagen hänvisar istället till webb-versionerna av sina strömningstjänster.
Apple har fått kritik för de avgifter man tar ut vid köp från företag som finns i App Store, den så kallade ”Apple-skatten”. Efter ett domslut införde Apple nyligen en annan avgift på köp som görs på företags egna sidor, vilket fått Spotify att protestera.
Disney plus, Max och Amazon Prime finns bland de företag som gör sitt innehåll tillgängligt via appar i Vision Pro.
Hittills har mellan 160.000 och 180.000 Vision Pro sålts, enligt den välkände Apple-analytikern Ming-Chi Kuo. Han säger att det inte borde vara någon utmaning för Apple att sälja 500.000 headset i år, men påpekar att efterfrågan inte är garanterad givet att Vision Pro fortfarande är en mycket nischad produkt. Det rapporterar Mac Rumors. Vision Pro kostar från 3.499 dollar vilket motsvarar cirka 35.800 kronor.