Apple har tecknat ett nytt hyresavtal om en butik i Stockholmsområdet – och den öppnar redan i år.
Detta sex år efter att bolaget fick skrota planerna på en flaggskeppslokal i Kungsträdgården. Apple beskriver den nya butiken som en ”otrolig ny butikslokal” i ett uttalande till Di.
Henrik Ek
Text
Efter att planerna på en butik i centrala Stockholm gick i stöpet 2018 har Apple av allt att döma letat efter alternativ. Nu står det klart att bolaget väljer Mall of Scandinavia som sitt nya hem i Stockholm.
Bolaget har i dag två fysiska butiker i Skåne – i Väla Centrum i Helsingborg och i varuhuset Emporia i Malmö – och en i Täby Centrum norr om Stockholm.
”Vi är spända av förväntan över att öppna en otrolig ny butikslokal i Mall of Scandinavia senare i år. Medan vi förbereder öppnandet kommer vi inte att förnya vårt hyresavtal i Väla Centrum”, skriver Apple i ett uttalande och utvecklar:
”Vi kommer att fortsätta stötta våra kunder genom andra svenska butiker och via onlinebutiken. Alla våra anställda kommer att erbjudas möjligheter att arbeta i butiken i Mall of Scandinavia eller andra Applebutiker.”
Detaljerna om den nya lokalen i Mall of Scandinavia är än så länge sparsmakade. Att döma av bolagets första rendering (se ovan) är det en mer modern design än nuvarande svenska butiker, men är samtidigt mer återhållsam än flera av de fristående flaggskeppsbutiker som Apple gjort sig kända för runt om i världen.
Apple öppnade sin första fysiska butik i Sverige 2012, i just Täby Centrum, och den digitala butiken 1998. Totalt har Apple 377 anställda i Sverige.
Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.
– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.
I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.
Användarperspektiv och viktiga överväganden
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt.
– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.
Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.
– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad.
Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.
Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag
Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.
– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.
Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande.
– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.
Fredrik säger avslutningsvis:
– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev