Hoppa till innehållet

Efter förbudet: Apple drar in klockreparationer

Apple stoppar försäljningen av två Apple Watch-modeller mitt i julruschen, efter ett beslut från USA:s konkurrensmyndighet ITC. Dessutom drar techjätten in reparationer av äldre klockmodeller. 

Tidigare i år meddelade USA:s konkurrensmyndighet ITC ett förbud mot försäljning av Apple Watch Series 9 och Ultra 2 i USA. Detta efter en lång process där medtechbolaget Masimo anklagat Appel för flera patentintrång och för stöld av affärshemligheter genom rekrytering av nyckelpersonal.

Striden gäller Masimoss mjukvara kring syrenivån i blodet. I en intervju med Bloomberg säger Masimos vd Joe Kiani att Apple uppvaktade bolaget 2013, men att techjätten senare istället lockade över ett tjugotal utvecklare för att ta fram en liknande produkt.

Ett fullt förbud för amerikansk försäljning träder i kraft den 25 december, men onlineförsäljningen stoppades redan under torsdagen. Den finns dock fortfarande tillgänglig i Apples fysiska butiker samt hos återförsäljare, som inte drabbas av förbudet utan kan sälja så långt lagret räcker.

Samtidigt har Apple meddelat sin kundtjänst om att bolaget upphör med hårdvarureparationer av modeller där garantin gått ut. Apple har oftast valt att ersätta kunder med nya klockor istället för att laga produkten. 

Efter den 25 december är det heller inte möjligt att byta till en annan storlek eller färg, men återköp är fortsatt möjligt. 

Förbudet gäller fram till att ett licensavtal är på plats. En talesperson från Apple säger till Bloomberg att man jobbar på en mjukvarulösning för att runda ITC:s beslut. Masimos vd Joe Kiani menar att det inte kommer att fungera, då patentet sitter i hårdvaran. 

Som grädde på moset kan techjätten dessutom se tillbaka på fyra kvartal i rad av minskad försäljning. Under det senaste rapporterade kvartalet sjönk omsättningen på samtliga marknader förutom den amerikanska.

Innehåll från Stena RecyclingAnnons

Cirkulär IT-satsning minskar klimatavtrycket

Nu storsatsar Stena Recycling i Sverige med sitt reuse-erbjudande – återbruk av IT-produkter. Bolaget har kapacitet att hjälpa små som stora företag med att förlänga livslängden på alla typer av IT-produkter.

– Elektronikavfall är den snabbast växande avfallsströmmen globalt. Det vill vi bidra till att ändra på. Eftersom vi hanterar både återbruk och återvinning i våra egna processer ger vi företag full koll på spårbarheten, genom produktens hela livscykel. Det ger fördelar i omställningen till cirkulära affärsmodeller, säger Lars Håkansson, Head of Reuse och ansvarig för cirkulära IT-tjänster på Stena Recycling.

Stena Recycling erbjuder företag en komplett lösning för återbruk av datacenter, lagringsutrustning, servrar och workplace IT. I tjänsten ingår allt från hämtning och säker radering av data till återbruk – och återvinning i de fall det krävs. 

Upptäck Stena Recyclings cirkulära IT-tjänster  

För cirkulär IT märks en stadigt ökad efterfrågan, inte minst när det gäller återbruk av datacenter. 

– Vi har en unik produktexpertis och vi både köper företags utrustning och erbjuder företag att köpa återbrukad och testad IT, till bra priser genom oss, säger Lars Håkansson. 

I satsningen ingår ett specialistteam på ett tiotal personer som alla har specialistkompetens inom cirkulära tjänster för IT-produkter.

– Vårt team hjälper till med frågor kring allt från koldioxidbesparing till hur vi jobbar med informationssäkerhet och vår certifiering genom ISO 27001, avslutar Lars Håkansson. 

Läs mer om informationssäkerhet hos Stena Recycling  

 

 

Mer från Stena Recycling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stena Recycling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera