Apple utökar Self Service Repair och inför ett nytt diagnostikverktyg som ger användarna större insyn och frihet att felsöka problem på egen hand. Self Service Repair erbjuds nu för iPhone 15-serien och Mac-modeller med M2, bland annat MacBook Pro 14 tum och 16 tum, MacBook Air 15 tum, Mac mini, Mac Pro och Mac Studio. Dessutom erbjuds Self Service Repair nu även för Apple-användare i ytterligare 24 länder i Europa, bland annat Danmark, Grekland, Kroatien, Nederländerna, Portugal och Schweiz. Den senaste utökningen innebär att Self Service Repair nu erbjuds för 35 Apple-produkter i 33 länder och på 24 språk.
Förutom detta blir Apple Diagnostics för Self Service Repair tillgängligt i USA idag och i Europa nästa år. Apple Diagnostics felsökningspass är avsedda för användare med kunskap om hur man reparerar Apple-enheter och ger kunderna samma förutsättningar som Apple-auktoriserade serviceställen och fristående reparatörer att testa om enheternas olika delar fungerar optimalt och fastställa om någon del behöver repareras.
Sedan april 2022 har Self Service Repair gett användare med relevant erfarenhet av att reparera elektroniska enheter tillgång till samma manualer, originaldelar och verktyg som Apple Store-butiker och Apple-auktoriserade serviceställen använder. Programmet utgör en del av Apples större satsning på att utöka reparationsalternativen för slutanvändarna.
För användare som inte har erfarenhet av att reparera elektroniska enheter är det säkrast att besöka ett Apple-auktoriserat serviceställe med certifierade tekniker som använder originaldelar från Apple – utformade och testade enligt internationellt erkända standarder. Under de senaste tre åren har Apple nästan fördubblat antalet serviceställen med tillgång till Apples originaldelar, verktyg och utbildning, bland annat med fler än 4 500 fristående reparatörer. Ett globalt nätverk bestående av fler än 5 000 Apple-auktoriserade serviceställen omfattar över 100 000 aktiva tekniker.

Media

  • Texten i den här artikeln