Skip to main content

Jag bor i ett hus och har ett hemlarm med kameror och rökdetektorer i nästan varje rum. Utöver det har vi också sensorer på varje dörr och fönster. Det kostar inte förskräckligt mycket varje månad, men det är i alla fall nästan 500 kr. Därför blev jag väldigt intresserad när Signify hörde av sig och ville att jag skulle testa deras nya säkerhetskamera och dörrsensor.

Signify har skickat över deras Hue Bridge, Hue Secure-kamera och Hue Secure kontaktsensor för mig att testa. Den Philips Hue Secure-kamera som jag har mottagit för testning är modellen med sladd, men finns även en trådlös version som kostar lite mer. De ser nästan likadana ut, bara att den utan sladd är lite längre.

Installationen av Philips Hue Secure-kameran är väldigt enkel och snabb – det tar bara några minuter att komma igång. Kameran monteras genom att det medföljande väggfästet skruvas fast med en skruv, och sedan fästs kameran säkert på plats med hjälp av en kraftfull magnet. Det var faktiskt så simpelt att jag trodde att jag hade gjort fel. Jag ska också nämna att kameran kan köpas med ett bordstativ istället för väggfäste, men detta innebär en extra kostnad. Den medföljande strömkabeln är på 3 meter och av hög kvalitet.

Enkel app full av funktioner, men vissa kostar extra

Appen har flera funktioner för kameran, dock är många låsta bakom kravet av ett abonnemang. Du kan bland annat välja att appen skickar aviseringar direkt till din mobil om kameran upptäcker rörelse. Och beroende på vad som utlöser rörelsen, en person, ett djur eller kanske ett fordon, så kan du sedan välja om du vill aktivera larmet. Det som sker då är att Hue-lamporna antingen börjar blinka rött eller vitt. Det går även att aktivera kamerans inbyggda siren, som dock är ganska låg med sina 80 dB som inte lär väcka några grannar, men absolut människorna i hemmet. Det går även att prata med tjuven via kameran.

När kameran känner av rörelse börjar den spela in en video. Hur länge den här videon sparas beror på vilket abonnemang du har. Som jag nämnde tidigare så tar Signify extra betalt för vissa funktioner och för mer lagringsutrymme. Om du har ett abonnemang så börjar kameran spela in direkt när den känner av rörelse, och du kan sedan ladda ner den till din mobil.

Pris för abonnemangen

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om att Signify vill kräva kunder på mer pengar, efter att man redan har betalat ett premiumpris för deras produkter. Det tre olika alternativ, där gratisversionen ger dig åtkomst till standardfunktioner som exempelvis livestreaming, ljus- och ljudlarm, samt direktmeddelanden. Vill du kunna skapa aktivitetszoner, kunna via systemets ai-funktion identifiera personer, djur, fordon och paket samt lagra videoinspelningar kostar det extra. 30 dagars videohistorik kommer kosta dig 495 kr/år per kamera. Du kan ha upp till två kameror med Basic-planen. Vill du ha 60 dagars videohistorik så får du betala 1 149 kr/år, men då spelar antalet kameror inte någon roll, eller det är inte helt sant, för taket är 10 kameror.

Alla nya Secure-kameror levereras med en kostnadsfri 30-dagars testversion av Basic-planen. Testperioden startar så snart kameran har konfigurerats, så att du kan testa alla avancerade funktioner som följer med en Secure-plan. Du kan se hur många dagar som finns kvar av din kostnadsfria testperiod i realtids-skärmen på kameran i Philips Hue-appen. Om du fortfarande är i testperioden visas återstående dagar.

Hue Bridge är kärnan i ditt säkerhetssystem

För att verkligen kunna bygga ett säkerhetssystem hemma med Philips Hue så behöver du köpa deras Hue Bridge. Med den kan du:

– Lägga till kontaktsensorer och rörelsesensorer för inomhusbruk i ditt säkerhetssystem
– Installera automatiseringen Närvaroimitation
– Fjärrstyra din belysning och utlösa larm på distans
– Reagera på notiser från dina kameror och sensorer i realtid
– Använda din kamera som en rörelsesensor för att tända lampor när du går in i ett rum

Dvs denna brygga fungerar som navet i ditt smarta hem och möjliggör kommunikation mellan de olika enheterna.

Priser för hårdvaran

Philips Hue Secure Kamera finns att beställa från Philips Hue i två olika färger, svart eller vitt. Den går att köpa som trådbunden för 2 199 kr, och som batteridriven för 2 749 kr.

Philips Hue Secure kontaktsensor finns också att beställa från Philips Hue i två olika färger, svart eller vitt. Den går att köpa både som 1-pack och 2-pack till priset 449 kr samt 769 kr.

Philips Hue Bridge kostar 659 kr.

Betyg 4/5

Så ja, det är faktiskt inte så farligt med 1 149 kr per år. För som jag nämnde tidigare så kostar mitt nuvarande alarm nästan 500 kr i månaden, men där ingår dock lite mer som övervakning och väktare som kommer ut om det behövs. De ringer även på brandkåren om det skulle visa sig att det brinner hemma hos mig. Men om man känner att man vill spara lite pengar, och ha ett riktigt bra kamerasystem – då är detta absolut något jag rekommenderar. Appen är enkel och full av bra funktioner. Installationen av systemen är också superenkla. Jag hade dock kanske önskat att priset på produkterna hade varit lite lägre. En sista sak som jag vill nämna är att du får i förpackningen av kameran också med två klistermärken som du bör sätta på dörrarna på hemmet, som visar tjuven att du har systemet installerat.

Specifikationer

Kamera

Max. videoupplösning 1080P