Hoppa till innehållet

Softbank satsar en miljard dollar på ”AI-Iphone”

Artificiell intelligens-företaget Open AI har långt gångna diskussioner med Apples tidigare designchef Jony Ive och Softbanks vd Masayoshi Son om en ny konsumentsatsning. Målet är att skapa ”AI:s motsvarighet till Iphone”, skriver Financial Times.

Sam Altman, vd på Open AI, för diskussioner om att utveckla en hårdvaruprodukt som kan förändra konsumentmarknaden på samma sätt som Iphone gjort.
Sam Altman, vd på Open AI, för diskussioner om att utveckla en hårdvaruprodukt som kan förändra konsumentmarknaden på samma sätt som Iphone gjort.Foto: Alastair Grant

Open AI:s chef Sam Altman har tagit kontakt med Jony Ives företag Lovefrom i syfte att utveckla Open AI:s första hårdvaruprodukt för konsumenter, uppger källor för tidningen. Sam Altman och Jony Ive har sedan dess haft omfattande diskussioner om hur denna konsumentprodukt, som ska bygga på Open AI:s teknik, ska se ut.

Initiativtagarna hoppas kunna skapa en mer intuitiv användarupplevelse för att interagera med AI, på ett sätt som påminner om hur Iphones framsteg inom pekskärmar öppnade marknaden för mobilt internet.

Satsningen ska enligt FT finansieras med över 1 miljard dollar från Softbank. Masayoshi Son ska också ha argumenterat för att den Softbankkontrollerade chipdesignern Arm ska ha en central roll i projektet.

De nuvarande diskussionerna beskrivs av FT:s källor som ”seriösa”, även om inget avtal ännu skrivits. Att ta en eventuell framtida hårdvaruprodukt till marknaden väntas ta flera år.

Läs mer: Di Digital möter Apples Tim Cook 

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera