Hoppa till innehållet

Apples första nya produkt på ett decennium

Efter flera månader av rykten presenterade Apple under måndagskvällen sin första helt nya produkt sedan Apple Watch.

Nyheten ”Vision Pro” är en så kallad ”mixed reality”-mask som blandar användarens omgivning med digitala element.

De kommer att kosta motsvarande 38.000 kronor när de släpps på den amerikanska marknaden i början av nästa år.

Apples nya glasögon presenterades på måndagen.
Apples nya glasögon presenterades på måndagen.Foto: Press/Apple

Apple sparkade igång sin utvecklarkonferens WWDC med ett digitalt event på måndagskvällen. Det blev som väntat en prylfest. 

Techjättens sämst bevarade hemlighet på flera år var ett par nya glasögon som blandar virtual reality, VR, och augmented reality, AR, i samma produkt. Apple har valt att kalla produkten för en ”ny dator” och tekniken ”spatial computing”, eller rumslig databehandling.

ILLUSTRATION. Menysystemet i Apples Vision Pro-glasögon, ovanpå användarens rum.
ILLUSTRATION. Menysystemet i Apples Vision Pro-glasögon, ovanpå användarens rum.Foto: Press/Apple

Enligt bolaget styrs glasögonen och de digitala elementen genom ögonspårning, handrörelser och användarens röst.

Totalt används sex kameror riktade utåt – två framåt, två åt sidan och två nedåt – i kombination med avståndssensorer och en så kallad lidar-skanner.

På maskens insida ryms två skärmar, en för varje öga, inte större än två frimärken enligt Apple. De ska dock vara rejält högupplösta och var för sig rymma fler pixlar än en 4K-tv. Det, i kombination med snabba processorer, ska göra den lilla eftersläpning som ändå finns knappt märkbar, enligt bolaget.

Masken är inte genomskinlig, men när den noterar en annan person i närheten projiceras en bild av användarens ögon på en utåtriktad Oled-skärm. Ögonspårningen följer användarens ögon så att det framstår som att de riktas mot personen i fråga.

Redan före lanseringen fick Apple utstå kritik eftersom efterfrågan på en sådan här produkt egentligen inte finns. Efter eventet vid 21.00 på kvällen, svensk tid, var Apples aktie också ned 1 procent.

Än har Tim Cook och hans team heller inte speciellt mycket innehåll att stoppa i den nya superprodukten som tagit många år att få fram. 

Istället demonstrerades bolagets egna mjukvaror, som dokumenthantering och webbläsaren Safari, samt att glasögonen ska kunna ersätta användarens skärm och i praktiken fungera som en bärbar biograf för film och serier.

”Det här är bara början. Vi tror att Vision Pro och Vision OS (operativsystem, Di:s anm.) kommer bli en otrolig möjlighet för våra kunder och utvecklare av tjänster”, sa Tim Cook och jämförde den nya produkten med tekniksprång som Iphone och bolagets första dator.

När användaren tittar på något i VR, och inte ser sin omgivning, är ögonen dolda.
När användaren tittar på något i VR, och inte ser sin omgivning, är ögonen dolda.

Vision Pro kommer att släppas i USA i början av nästa år och kosta 3.500 dollar, motsvarande 38.000 kronor. Fler länder kommer att adderas senare under 2024, enligt Apple.

Innehåll från RillionAnnons

5 trender som en CFO måste ha koll på 2024

Daniel de Sousa, vd på Rillion.
Daniel de Sousa, vd på Rillion.

Med en oförutsägbar marknad, tekniska framsteg och en orolig omvärld, är det mycket att ta hänsyn till som CFO. Så vad ska man fokusera på? Daniel de Sousa, vd på Rillion, trendspanar.

Förenkla ditt företags fakturahantering  

Det kommer inte som en överraskning att AI letar sig in på allt fler områden. Inom fakturahantering har det en självklar plats och kommer med många fördelar, menar Daniel. 

– Tänk dig att ditt bolag hanterar 20 000 fakturor om året. Det finns stora vinster i tid och pengar du kan göra genom att automatisera dessa. Istället för att manuellt kontera varje faktura med de risker för fel och den tidsåtgång det innebär, kan AI göra det åt dig. 

Ta kontroll över betalningsvillkoren 

Att förbättra kassaflödet är alltid högsta prio för en CFO, men det finns olika vägar att gå. 

– Här ser vi ett ökat fokus på att inte ligga ute med kapital helt i onödan, och mer specifikt att få bättre koll på betalningsvillkoren för att undvika att betala för tidigt, säger Daniel. 

Han förklarar att betalningsvillkoren på inkomna fakturor många gånger skiljer sig mot vad som har förhandlats. Därför är det värdefullt att få en överblick över hur väl betalningsvillkoren efterlevs så att man kan agera på det. 

Ordentliga inköpsprocesser för ökad kostnadskontroll 

Ett annat ämne som alltid är aktuellt för en CFO är kostnadskontroll. 

– När vi pratar med CFO:er uttrycker de en önskan om att enkelt få insikt i organisationens kostnader för att kunna optimera dessa, säger Daniel. 

Men en kostnadskategori som ofta underskattas är indirekta inköp och hur stor påverkan de har på företagets utgifter. Här kan en etablerad och automatiserad inköpsprocess underlätta för att hålla nere kostnaderna, menar Daniel. 

– Det finns många sätt man kan göra det på, bland annat genom att attestera inköpsordern istället för fakturan och skapa inköpsordrar direkt i fakturahanteringssystemet. 

Använd data på rätt sätt 

Idag förväntas en CFO leda företaget framåt genom att ta fram analyser och prognoser, snarare än att bara sammanfatta hur företaget har presterat historiskt. Och för att kunna vara proaktiv måste analys och rapportering effektiviseras. 

– Det funkar inte längre att företagets siffror ligger utspridda i olika Excel-dokument. För att kunna ta välgrundade beslut måste all data finnas på ett och samma ställe med sofistikerade analysverktyg till hjälp, säger Daniel. 

Skydd mot bedrägeriförsök 

Bedrägeriförsök blir allt vanligare och det blir svårare och svårare att upptäcka bluffakturor. 

– CFO:er behöver ta krafttag mot problemet och införa robusta säkerhetsåtgärder. Därför bör man se till att ens fakturahanteringssystem kan identifiera bluffakturor innan skadad är skedd, avslutar Daniel. 

Framtidssäkra ditt företags fakturahantering  

 

Mer från Rillion

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rillion och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera