Hoppa till innehållet

Apples glasögon en ”flopprisk” – då presenteras de

Om en dryg vecka väntas Apple presentera sin första helt nya produkt sedan Apple Watch.

Men glasögonen som sägs ha varit under produktion i närmare 10 år påstås vara en rejäl kompromiss från den tidiga visionen.

”Det kan bli en av de största techflopparna någonsin”, varnar en tidigare Applechef, enligt Bloomberg.

Tim Cook väntas presentera nya glasögon den 5 juni.
Tim Cook väntas presentera nya glasögon den 5 juni.Foto: Noah Berger

Visionen om ett par glasögon som blandar verklighet och digitala element – så kallad augmented reality – har frestat techbranschen i decennier. Google lanserade produkten Google Glass 2013, men hela satsningen gick i graven ifjol.

Hur länge Apple jobbat på sina glasögon är inte känt, men personer som Bloomberg pratat med, och som beskrivs ha ”insyn”, säger att det minst rör sig om 2015, då bolaget släppte sin senaste nya produktserie, Apple Watch.

Men idén om ett par glasögon du kan bära hela dagen och som blandar in digitala element skrotades tidigt på grund av tekniska begräsningar. Batterierna blir för små och tekniken att projicera bilder på glaset eller direkt i ögat för avancerad.

Istället är produkten som väntas presenteras på Apples stora utvecklarkonferens WWDC den 5 juni något som ”liknar skidglasögon”, enligt Bloomberg, inte olik en vr-mask.

Ryktena delar nu techbranschen, där hoppfulla aktörer tror att Apples intåg på marknaden kommer kickstarta utvecklingen av tekniken.

De negativa rösterna är dock många. Marknaden för augmented reality är obefintlig, menar somliga. Både Microsoft och startupbolaget Magic leap har misslyckats med att nå brett genomslag på kosumentmarknaden och istället riktat in sig på företagsmarknaden. Microsoft har dock inte släppt en ny version på flera år.

En tidigare marknadschef på Apple, Michael Gartenberg säger till Bloomberg att han antar att det är ett internt tryck på ”en ny produkt” som gör att Apple tar de nya glasögonen till marknaden, utan att det egentligen finns en efterfrågan.

”Det kan bli en av de största techflopparna någonsin”, säger han.

Innehåll från RillionAnnons

5 trender som en CFO måste ha koll på 2024

Daniel de Sousa, vd på Rillion.
Daniel de Sousa, vd på Rillion.

Med en oförutsägbar marknad, tekniska framsteg och en orolig omvärld, är det mycket att ta hänsyn till som CFO. Så vad ska man fokusera på? Daniel de Sousa, vd på Rillion, trendspanar.

Förenkla ditt företags fakturahantering  

Det kommer inte som en överraskning att AI letar sig in på allt fler områden. Inom fakturahantering har det en självklar plats och kommer med många fördelar, menar Daniel. 

– Tänk dig att ditt bolag hanterar 20 000 fakturor om året. Det finns stora vinster i tid och pengar du kan göra genom att automatisera dessa. Istället för att manuellt kontera varje faktura med de risker för fel och den tidsåtgång det innebär, kan AI göra det åt dig. 

Ta kontroll över betalningsvillkoren 

Att förbättra kassaflödet är alltid högsta prio för en CFO, men det finns olika vägar att gå. 

– Här ser vi ett ökat fokus på att inte ligga ute med kapital helt i onödan, och mer specifikt att få bättre koll på betalningsvillkoren för att undvika att betala för tidigt, säger Daniel. 

Han förklarar att betalningsvillkoren på inkomna fakturor många gånger skiljer sig mot vad som har förhandlats. Därför är det värdefullt att få en överblick över hur väl betalningsvillkoren efterlevs så att man kan agera på det. 

Ordentliga inköpsprocesser för ökad kostnadskontroll 

Ett annat ämne som alltid är aktuellt för en CFO är kostnadskontroll. 

– När vi pratar med CFO:er uttrycker de en önskan om att enkelt få insikt i organisationens kostnader för att kunna optimera dessa, säger Daniel. 

Men en kostnadskategori som ofta underskattas är indirekta inköp och hur stor påverkan de har på företagets utgifter. Här kan en etablerad och automatiserad inköpsprocess underlätta för att hålla nere kostnaderna, menar Daniel. 

– Det finns många sätt man kan göra det på, bland annat genom att attestera inköpsordern istället för fakturan och skapa inköpsordrar direkt i fakturahanteringssystemet. 

Använd data på rätt sätt 

Idag förväntas en CFO leda företaget framåt genom att ta fram analyser och prognoser, snarare än att bara sammanfatta hur företaget har presterat historiskt. Och för att kunna vara proaktiv måste analys och rapportering effektiviseras. 

– Det funkar inte längre att företagets siffror ligger utspridda i olika Excel-dokument. För att kunna ta välgrundade beslut måste all data finnas på ett och samma ställe med sofistikerade analysverktyg till hjälp, säger Daniel. 

Skydd mot bedrägeriförsök 

Bedrägeriförsök blir allt vanligare och det blir svårare och svårare att upptäcka bluffakturor. 

– CFO:er behöver ta krafttag mot problemet och införa robusta säkerhetsåtgärder. Därför bör man se till att ens fakturahanteringssystem kan identifiera bluffakturor innan skadad är skedd, avslutar Daniel. 

Framtidssäkra ditt företags fakturahantering  

 

Mer från Rillion

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rillion och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera